Humor & Scene - halvårskurs vår 2025

Søk på linja

Humor & Scene har flere komipriser bak seg! Linja er perfekt for deg som vil jobbe med humor og som skuespiller. Vi reiser til Dublin, og vi har workshops med noen av Norges beste komikere!

Kanskje er du Norges nye stand-up stjerne uten å vite det? Kanskje er du fremtidens nye manusforfatter, skuespiller eller regissør? Eller kanskje en av dine tekster finner en fin melodi og vinner Grand Prix? Det er opp til deg - «The sky is the limit».

Humor og scene linja står klar for å ta deg imot med åpne armer. Hvis du ønsker å bli endel av et kreativt og morsomt miljø så er dette det perfekte halvåret for deg. Hva kan vi tilby deg? Masse!

Hos oss vil du kunne debutere som stand up komiker med veiledning av noen av norges beste komikere. Du vil lære å beherske improvisasjon og det blir rom for masse lek. Det hele ender i et improshow.

Vi reiser til Dublin på en hyggelig og lærerik tur. Og vi sparker igang året med en seniorrevy der vi spiller gamle klassikere fra norsk humor historie.

I tillegg har vi fantastiske fasiliteter i form av profesjonell teatersal, flere scener og speilsaler. Alt står til disposisjon for deg. Grip mikrofonen og kjør åpen scene da vel!

Hos oss vil du:

Her er det plass til alle, nybegynnere til mer rutinerte. Det aller viktigste for en komiker er viljen og evnen til å by på seg selv og lysten til å lære. En komiker er aldri ferdig utlært.

Dette vil du lære

• Utvide din kompetanse som tekstforfatter.
  • Debutere som stand-up komiker.
  • Komme ut av komfortsonen.
  • Lære å beherske improvisasjon.
  • Sette opp egne show.
  • Du får treffe og ha workshop med noen av Norges beste komikere.

Våre forventninger til deg

"Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig," skrev den danske humoristen Piet Hein.

Humor et et krevende fag, og vi forventer at du tar faget på alvor og du har:

• lyst til å lære
  • lyst til å formidle
  • mot til å by på deg selv
  • stå-på-vilje
  • utholdenhet
  • tålmodighet
  • evnen til å møte presis og holde avtaler

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: 4-5 dager

Måltider pr dag inkludert: 3

Etter jul drar vi til Dublin der vi lærer mer om forskjellige måter å formidle faget på og opplever profesjonelle utøver av teatersport. Et av høydepunktene er work shop med muntlig fortelling og formidling med en av Irlands beste utøver i faget. Bli med til en av Europas kuleste byer!

Joachim Selvåg

Lærer Humor & Scene, teatersport, piloter, futsal

Joachim er utdannet dramapedagog og har jobbet frilans som instruktør, manusforfatter og skuespiller i mange år. Men det viktigste er at han var elev det andre året vi hadde Stand Up & Revy linje, i 2010-11.

Epost: joachims@bfk.no
Instagram: @humorogscene_ringerikefhs

Marie Risan

Lærer Humor & Scene, valgfagene kropp er topp og helsedans

Utdannet som skuespiller ved Norsk Institutt for Scene og Studio i Oslo. Jobbet som freelance skuespiller/komiker i mange år,vært med i sommerrevyen i Hønefoss i 20 år, 10 år på juleshow. Ca 100 show i året, instruktør på russerevyen på Hønefoss i 10 år, spilt med i filmen "Fatso" Stått på sommerlatter på Latter, Turnert med soloshowet "Marie tar plass".  «Elsker jobben min med sprudlende elever!»

Epost: marieri@bfk.no
Telefon: 90031919
Instagram: @humorogscene_ringerikefhs

Fra kr 72 600,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen
  • Studietur: Dublin - Humor & Scene
    • Mat (3 måltider per dag)
    • Reiseforsikring
Minimumspris for linja 72 600,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 72 600,-
(14 520,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Dette utstyret får du låne av skolen

• Regionens mest moderne scene, med topp moderne lyd- og lysanlegg
  • Scenografiverksted
  • Systue
  • Sminkerom
  • Bandrom
  • Dansesal
  • Øvingsrom
  • Kostymelager
  • Rekvisittlager

Vi har god erfaring med å tilrettelegge for deg som har behov for tilpasninger, enten det gjelder funksjonsnedsettelser eller kroniske sykdommer. Ta kontakt med oss i så kan vi tilpasse justeringer i samråd med deg.

Søk på linjaMer om skolen

Fra bloggen

Trym (20) har alltid hatt lyst til å gå på folkehøgskole

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Trym sitter igjen med etter sitt år.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Bratt - klatring, buldring og stisykkel, vår 2025

Rødde folkehøgskole – Trondheim
Halvårskurs vårKristen

Etter forsvaret

Trondheimsfjord Folkehøgskole (Fredly)
Halvårskurs vår15 t/ukeKristen

Idrett halvår vår

Nordvestlandet folkehøgskole
Halvårskurs vår15 t/ukeKristen

Idrett og Friluftsliv (vår-25)

E-SPORT (vår-25)

Halvårskurs vår15 t/ukeFrilynt

Friluftsliv x gaming (vår-25)

Fleks vår 25

Risøy Folkehøyskole: Lærerik frihet.
Halvårskurs vår29 t/ukeKristen

Switch-park & pudder, halvårskurs vår