Utøvende Musikk - halvårskurs vår 2025

Søk på linja

Et halvår som utøvende musiker! Vil du spille masse sammen og oppleve studio og konsertproduksjon? Vi har praktisk teori, låtskriving og aktiv studietur til København!

Halvåret på Utøvende Musikk er sjansen til å dedikere deg helt til musikk. Er dette skrittet før du kaster deg ut i et profesjonelt musikkliv? Vil du ha muligheten til å sette dine musikalske drømmer og ferdigheter ut i live?

Fasiliteter:

Hovedscenen på Ringerike Folkehøgskole:

UM sitt klasserom:

For øvrig:

Hos oss er absolutt alt inkludert i prisen! Ingen skjulte kostnader.

Deg som har erfaring med ditt instrument/sang Deg som møter opp og deltar Deg som er engasjert og glad i musikk Deg som tør å utfordre deg selv Deg som er motivert til å skape et trygt klassemiljø

Våre forventninger til deg

• Mye av jobbingen foregår praktisk i grupper med nær oppfølging fra våre linjelærere. Det betyr egenøving på nytt repertoar. På den måten får vi mest ut av samspillstiden og kan løfte musikken til et nytt nivå!

• Vi regner med at du er positiv til å prøve forskjellig musikk og kan ta ansvar for øvelser eller være et støttende bandmedlem

• Vi regner med at du vil gi masse for å ha et fantastisk år sammen!

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: 6 dager

Måltider pr dag inkludert: 3

Vi drar på studietur til København på våren! En europeisk metropol med eksploderende musikkliv, fantastiske konserter, spennende workshop og ulidelig god mat.

Fokuset blir på:

• Konserter og festival
  • Workshop med folk/world-musikere
  • Eksklusivt besøk til øvelse med DR Bigband
  • Open Mic Night i Nørrebro
  • Låtskrivings-workshop
  • Byvandring og sightseeing
  • Fellesspising, fellesskap og kos

Alt dette og mer i en av Europas koseligste byer!

Konserter og jammer

Band og utøvere i verdensklasse besøker jevnlig denne kulturstorbyen. Festivalen Vinterjazz blir et naturlig samlingspunkt. Der kommer det internasjonale artister med fantastiske live-opplevelser.  En stemning som bare må oppleves!

Vi besøker Songwriter´s Playground på den legendariske Blågårds Apotek. Tør du hive deg på scenen når det blir Open Mic?

På besøk til Danmarks radio kan vi bli eneste publikum under en øvelse med DR Bigband, et av Europas aller beste storband!

Workshop

Gjennom våre kontakter i byen, får vi oppleve en aktiv workshop med svært dyktige folk/world-musikere som er nominert til flere priser gjennom det forrykende live-showet deres. Sang, samspill, kommunikasjon, dynamikk og formidling.

Byvandring

Denne byen må oppleves på gateplan! Vi vandrer oss gjennom gater, bakgater, mathaller, musikkbutikker, vintage, vinyl, cafeer og de godt bevarte hemmelighetene. En slik tur bygger fellesskap på en helt unik måte.

Knut Kleiven

Avdelingsleder, valgfagene egentrening, musikklytting, lyd/teknisk

Universitetet i Oslo, Norges idrettshøgskole, Hamar og Elverum lærerhøgskole. Har jobbet i psykiatrien.  «Det beste ved å jobbe her er at vi har varierte arbeidsoppgaver, gode kolleger, og våkne og bevisste ungdommer i utvikling.»

Epost: knutkl@bfk.no
Instagram: @multisport_ringerikefhs

Eirik Kiil Saga

Lærer Utøvende Musikk

Eirik er keyboardist for Karpe og har vært med å skrive store hiter som PAF.no, SAS PUSSY, Hvite menn som pusher 50, Gunerius, Spis din syvende sans, Lett å være rebell… og mange fler. Han rekker også å være kapellmester i Beat for Beat og har spilt i The Voice og med artister som Sondre Justad, Fay Wildhagen osv.Eirik har musikkutdannelse fra LIPA og har en lang karriere i musikkbransjen bak seg.

Epost: eiriks@bfk.no
Instagram: @musikal_ringerikefhs
Instagram: @musikklinja

Kjetil Hallre

Lærer Utøvende Musikk og Musikal

Han som lærer opp nye folkehøgskolelærere.

Kjetil er kursholder for Folkehøgskoleforbundet, sitter i Styret og skriver fast om pedagogikk i bladet "Folkehøgskole".

Kjetil har vært utøvende musiker i Liverpool, London og Madrid. Som trommis, sanger og låtskriver har han mange utgivelser og nominasjoner bak seg.

3-årig utøvende bachelor fra LIPA, Folkehøgskolepedagogikk og FHS-lederutdanning fra USN.

Epost: kjetilha@bfk.no
Instagram: @musikklinja
Instagram: @musikal_ringerikefhs

Fra kr 72 600,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen
  • Studietur: København - Utøvende Musikk
    • Mat (3 måltider per dag)
    • Reiseforsikring
Minimumspris for linja 72 600,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 72 600,-
(14 520,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Dette utstyret får du låne av skolen

Flere band- og øvingsrom, integrert studio med kontrollrom og to live-rom, Mac-lab med Logic/Final Cut, topp moderne lyd og lysutstyr, flere scener som blant annet inkluderer vår fantastiske Hovedscene. Vi har mye instrumenter, men ta gjerne med ditt eget utstyr og et par gode hodetelefoner til studiojobbing.

Vi har god erfaring med å tilrettelegge for deg som har behov for tilpasninger, enten det gjelder funksjonsnedsettelser eller kroniske sykdommer. Ta kontakt med oss i så kan vi tilpasse justeringer i samråd med deg.

Søk på linjaMer om skolen

Fra bloggen

Trym (20) har alltid hatt lyst til å gå på folkehøgskole

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Trym sitter igjen med etter sitt år.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Fjell og vann - vår 2025

Folkehøgskolen Nord-Norge