UT - halvårskurs høst 2025

• Pris: fra 67 000,-
  • Verdigrunnlag:
    Frilynt
    De frilynte folkehøgskolene har verdigrunnlag som ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn. De vil gjerne ha elever med ulike interesser og livssyn.
  • Tilbyr: Vegetar, vegan
    De fleste skoler tilrettelegger for matallergier og andre behov. Ta gjerne kontakt med skolen.
  • Miljøsertifisering:
    Miljøfyrtårn
    Sertifisering for skoler som dokumenterer miljøinnsats og viser samfunnsansvar.
    Debio
    Merkeordning for skoler som har økologisk mat og drikke.
    Fairtrade
    Sertifisering for skoler som tilbyr Fairtrade-merkede produkter og bevisstgjør om rettferdig handel.
  • Sted: Hønefoss, Ringerike
Ny linje for deg som er opptatt av å oppleve, forandre og tavare på naturen. Gjennom eventyrlige friluftsopplevelser får du kunnskap og kompetanse til å påvirke og skape endring.

Du har lyst til å lære mer om hvordan vi kan påvirke samfunnet og menneskene rundt oss til å ta bedre vare på naturen og fremme et mer bærekraftig frilutftsliv. Derfor passer det perfekt for deg at alle reisene våre foregår i en 3 timers radius fra skolen. Lenger trenger vi ikke å reise for å få fantastiske turopplevelser, og vi tar et aktivt valg for å redusere unødvendig reising.

Opplev

Vi drar på 2 unike studieturer i Norge som lar deg få oppleve friluftslivet i ulike årstider og naturmiljøer. Vi drar på tur til fjells, ved fjorden og i skogen. Du får overnatte under åpen himmel og i telt, og du får bevege deg i naturskog, i fjæra og i fjellheimen. For oss er det viktig å være underveis

Tavare

For at vi skal kunne få flotte naturopplevelser også i fremtiden, er vi avhengige av at vi og de rundt oss har kunnskap om hva som er viktig for å ta vare på naturen. I tavare ligger også erfaring med hvordan vi tar vare på oss selv og andre i naturen. Dette handler også om å lære seg hvordan natur og friluftsliv kan påvirke den psykiske helsen vår positivt. Å tavare innebærer også å ta vare på utstyr, gi brukt utstyr nytt liv og reparere og lage eget turutstyr

Forandre

I løpet av året får dere møte mange ressurspersoner som kan inspirere oss med sin kunnskap, og dere får lære om alt fra dilemmaer mellom vindmøller og villrein til hvordan vår hyttekultur påvirker naturen. Vi skal også bruke erfaringene våre til å gjøre friluftsliv og natur tilgjengelig for_andre.

Dette vil du lære

• Grunnleggende friluftslivsferdigheter
  • Kunne ta vare på deg selv og andre på turer i ulike naturmiljø til ulike årstider

Våre forventninger til deg

• At du deltar aktivt
  • Tar initiativ og ansvar
  • Bidrar til et positivt og handlekraftig linjemiljø

Fra kr 67 000,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom eller enkeltrom)
  • Bad på gangen
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 67 000,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 67 000,-
(13 400,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Vi har god erfaring med å tilrettelegge for deg som har behov for tilpasninger, enten det gjelder funksjonsnedsettelser eller kroniske sykdommer. Ta kontakt med oss, så kan vi tilpasse i samråd med deg.

Søk på linjaMer om skolen

- Folkehøgskole er nok det beste stedet å være under korona

Mens mange studenter har digital undervisning og sitter mye alene, lever årets folkehøgskoleelever omtrent som normalt. – Jeg tror ikke det finnes noe bedre sted ...

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Klassisk treblås (Halvårskurs)

Toneheim Folkehøgskole
Frilynt