Dans - halvårskurs høst 2025

• Pris: fra 68 500,-
  • Verdigrunnlag:
    Frilynt
    De frilynte folkehøgskolene har verdigrunnlag som ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn. De vil gjerne ha elever med ulike interesser og livssyn.
  • Tilbyr: Vegetar, vegan
    De fleste skoler tilrettelegger for matallergier og andre behov. Ta gjerne kontakt med skolen.
  • Miljøsertifisering:
    Miljøfyrtårn
    Sertifisering for skoler som dokumenterer miljøinnsats og viser samfunnsansvar.
    Debio
    Merkeordning for skoler som har økologisk mat og drikke.
    Fairtrade
    Sertifisering for skoler som tilbyr Fairtrade-merkede produkter og bevisstgjør om rettferdig handel.
  • Sted: Hønefoss, Ringerike
For deg som elsker å danse og stå på scenen. Variert dansetrening som inspirerer til danseglede! Fokus på jazz, hip hop og moderne dans med studietur til Oslo.

Dette er linja for deg som elsker å danse og stå på scenen. For deg som kjenner blodet bruse og ikke klarer å stå stille når du hører musikk du liker.

Et år på danselinjen ved Ringerike Folkehøgskole er et år med blant annet masse dansetrening, sceneerfaring og kreativt arbeid fylt med danseglede.

Hovedfokus gjennom året er jazz, moderne og hip hop, men vi skal også innom:

Vi setter opp to egne danseforestillinger som vi produserer selv. I tillegg skal hver elev lage sin egen solo som filmes og redigeres. Elevene vil også få danse på eksterne oppdrag/eventer.

Skolen er lokalisert sentralt på Østlandet. Det tar en time med buss til Oslo, noe som gjør at vi nyter godt av Oslos yrende danseliv i form av blant annet forestillinger og gjestepedagoger. Kan vi friste med zipline i Holmekollen?

Et år på danselinjen ved Ringerike Folkehøgskole gjør deg til en bedre og tryggere danser med god og bred sceneerfaring. Du styrker danseteknikken og selvtilliten din.

Vi har et helt nytt scenebygg med stor, profesjonell scene, en flott dansesal, og veldig gode treningsfasiliteter.

På Ringerike Folkehøgskole er ingen dager like og siden vi er ”skolen som aldri sover” har du et bredt tilbud fra morgen til kveld. I tillegg står dansesalen stort sett alltid disponibel til dansernes bruk.

Vi ønsker å ha deg med på et år fylt av danseglede og nye utfordringer. Hva venter du på?

Linja passer for alle som liker å danse og har lyst til å utfordre seg selv og utvikle seg danseteknisk.

Dette vil du lære

• Ulike dansestiler
  • Hvordan å koreografere
  • Hvordan å produsere en forestilling
  • Danseteknikk
  • Musikk- og sjangerforståelse
  • Enkel musikkteori
  • Samarbeid og arbeidsmoral
  • Kroppsbeherskelse
  • Styrketrening og bevegelighetstrening/uttøying

Våre forventninger til deg

• At du møter opp til timene
  • At du er engasjert
  • At du er villig til å utfordre deg selv og prøve nye ting
  • At du er motivert for å skape et trygt og godt dansemiljø
  • At du deltar

Therese Knoph-Sulland

Lærer Dans, valgfag "tren med hund" og "ridning"

Utdannet musikalartist og danser. Hatt koreografi på en rekke oppsetninger rundt i landet og blant annet vært korist på Nobels fredsprisutdelingen og danser på Melodi Grand Prix. Driver egen danseskole og dansekompani som konkurrerer i VM, EM og NM. Therese elsker masse energi og ståpåvilje i timene sine «Det beste med å være ansatt her er å få møte og bli kjent med alle de flotte elevene.»

Epost: theresek@bfk.no
Telefon: 98815783
Instagram: @danselinja_ringerikefhs

Fra kr 68 500,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom eller enkeltrom)
  • Bad på gangen
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 68 500,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 68 500,-
(13 700,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Dette utstyret får du låne av skolen

• To moderne og nyoppussede dansesaler
  • Oppdatert styrkesal
  • Nytt og proft scenebygg
  • Kostymelager

Dette utstyret må du stille med selv

• Svart hotpants/bikershorts
  • Svart sportsbh
  • Hvite joggesko
  • Ballettsko
  • Nude undertøy uten søm til forestillingene
  • Sminke til forestillingene
  • Tettsittende treningstøy til balletttimene (ønskelig med balletttights og body)

Vi har god erfaring med å tilrettelegge for deg som har behov for tilpasninger, enten det gjelder funksjonsnedsettelser eller kroniske sykdommer. Ta kontakt med oss i så kan vi tilpasse justeringer i samråd med deg.

Søk på linjaMer om skolen

Trym (20) har alltid hatt lyst til å gå på folkehøgskole

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Trym sitter igjen med etter sitt år.

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner

Teknologi, design & produksjon, haust 2025

Sunnfjord Folkehøgskule