Friluftsliv Høst

• Pris: fra 54 700,-
  • Verdigrunnlag:
    Frilynt
    De frilynte folkehøgskolene har verdigrunnlag som ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn. De vil gjerne ha elever med ulike interesser og livssyn.
  • Tilbyr: Vegetar, vegan
    De fleste skoler tilrettelegger for matallergier og andre behov. Ta gjerne kontakt med skolen.
  • Miljøsertifisering:
    Miljøfyrtårn
    Sertifisering for skoler som dokumenterer miljøinnsats og viser samfunnsansvar.
    Debio
    Merkeordning for skoler som har økologisk mat og drikke.
    Fairtrade
    Sertifisering for skoler som tilbyr Fairtrade-merkede produkter og bevisstgjør om rettferdig handel.
  • Sted: Sogndal
Er du klar for høye fjell, dype daler og sterke naturopplevelser? Drømmer du om et variert år ute i naturen?

Høsten gir uendelige muligheter. Vi starter med å ta våttkort i kajakk, pakker teltet og reiser på kajakktur i de vakre fjordene våre, omkranset av høye fjell. Deretter drar vi til fjells med både topper og fiske i sikte. Du får også oppleve breklatring med stegjern og isøks. Når dagene blir kortere, nyter vi bålkos, surfing i Hoddevika og klatring – både inne og ute.

Allsidighet er et ord som beskriver denne linja godt. Høsten gir oss lange fjellturer med telt, toppturer, kajakk, klatring på bre og utfordrende opplevelser som den beryktede "61 grader nord"-utfordringen.

Målet med tiden på friluftslivlinja er at du skal lære å ta vare på deg selv og trives i ulike naturmiljøer, uansett vær. Du får en allsidig innføring i friluftsliv, og vi legger vekt på samarbeid og læring både individuelt og i fellesskap. Uansett erfaring, vil du få nye utfordringer og opplevelser, samtidig som du bygger sterke bånd med turkameratene dine.

Vi ønsker at du skal avslutte året som en tryggere og friere friluftslivsutøver – klar for nye eventyr alene eller sammen med venner.

Det beste av alt? Du får dele alle disse opplevelsene med andre som også elsker friluftsliv!

Dette vil du lære

• Kajakkpadling (våttkort)

• Bålkos og matlaging på bål

• Blåisklatring

• Teltliv og overnatting i ulike naturmiljøer

• Klatring (inne og ute)

• Innføring i fjellski

• Skredkunnskap og trygg ferdsel i vinterfjellet

• Overnatting i snøhuler

• Solodøgn ute i naturen

• Surfing i Hoddevika

Våre forventninger til deg

At du er motivert og klar for å være mye ute!

Fra kr 54 700,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen
Minimumspris for linja 54 700,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 54 700,-
(10 940,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Vi tilrettelegger for deg så godt vi kan og gjør justeringer i samråd med deg. Ta kontakt med oss i god tid hvis du har behov for tilpasninger, eller hvis du lurer på om vi kan tilrettelegge for deg.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Byungdom strømmer til bygda for å gå på folkehøgskole

Storslått natur, fjell og fjord lokker. Det samme gjør lysten til å oppleve livet på bygda. Stadig flere byungdom flytter til mindre steder for å ...

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner

Høstkurs i natur og landskapsfoto

Lofoten folkehøgskole