Ekstremsport - Paragliding **Våren 2025**

Søk på linja

Fly paraglider over fantastiske Setesdal! Ta fallskjermkurs på Voss! Bli med på toppturer, elvepadling, klatring og via ferrata. Bli en bedre skikjører, kite og lær deg kroppsflyging i vindtunnel

På linja Ekstremsport - Paragliding får du tøye grensene dine samtidig som du lærer deg å bli god og trygg innen luftsport. Vi går mest i dybden på paragliding,men vi vil også prøve å få plass til litt fallskjermhopping og er vi heldige kan du muligens få prøvd fritt fall.

I løpet av året får du utforske luften på flere måter. Du vil lære å fly kroppen i vindtunnel..

Sammen med Bygland Luftsportklubb, arrangerer vi paraglideropptrekk etter båt. Når du er klar for det kan du bli trukket opp til høyder der du kan se langt innover viddene. Dette er en trygg og spennende måte å få flydd masse. I vårt område har vi også mange fine fjell å fly fra, og vi skal ha mange fine turer med flyging, lek og moro.

Vennskap bygges fort når vi deler store opplevelser sammen, og en liten klasse som vår knyttes ekstra tett sammen. I løpet av året skal vi dele erfaringer og historier, vi skal dele telt og stormkjøkken, og vi skal dele gleden over å mestre naturelementene.

Du vil lære mye om været, og om det er bedre flyvær på Voss eller Hovden, i Hemsedal eller Aurland, så drar vi gjerne på en roadtrip.

I løpet av skoleåret skal vi også på studietur. Turplanlegging er viktig innen luftsport, så studieturen skal vi lage sammen. Det blir paragliding i Spania.

Mental trening og fysisk aktivitet hører til linjefaget, og gjennom ditt eget initiativ og engasjement kan du i løpet av året få kalle deg fallskjermhopper og selvstendig paraglider-pilot!

Følg oss på Instagram: Paragliding - Ekstremsport

Du ønsker å smake på ekstremsport, vil utvikle deg på det personlige plan og tøye grenser i trygt miljø. Det blir lagt til rette for masse flyging og du kan bli selvstendig PG pilot. Mulighet for PP3

Dette vil du lære

• Paragliding –. PP2, PP3 for de som er ivrig
  • Fallskjermhopping – kurs på Voss.
  • Vindtunnelflyving
  • Skikjøring
  • Aktivt friluftsliv
  • Meteorologi
  • Aerodynamikk
  • Førstehjelp
  • Sikkerhet og risikovurdering
  • Sportsklatring
  • Topptauklatring
  • Ledkurs
  • Buldring
  • Rappellering
  • Via ferrata
  • Taubane/ zip line
  • Høydepark
  • Slakk line

Våre forventninger til deg

Er motivert og har godt humør
Vil bidra positivt til godt fellesskap
Vil prøve ut nye aktiviteter
Krav til legeerklæring for fallskjermhopping

Fra kr 83 000,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: enkeltrom)
  • Bad på rommet
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 83 000,-

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 83 000,-
(16 600,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på 1 500 kroner. Resten av pengene behøver du ikke å betale før du begynner på skolen. Vi har månedlige innbetalinger som er tilpasset utbetalingene fra Lånekassen. I snitt betaler du om lag 13 800,- pr. måned for de fleste linjene. Se også: https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/folkehogskole-i-norge/
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Dette utstyret får du låne av skolen

• Paraglider
  • Hjelm
  • Seletøy (og radio under første kurs)

Du vil disponere ditt eget utstyr hele skoleåret. Utstyret kan du kjøpe for en god pris etter at året er ferdig.

Forsikringer og medlemskap i Luftsportforbundet ved skulestart

Klatreutstyr, kiteutstyr og utstyr til andre organiserte aktiviteter

Dette utstyret må du stille med selv

• Turutstyr
  • Turklær og fjellsko
  • Vinterklær
  • Skiutstyr

Linjen prøver å tilpasse opplegget ut fra ferdighetene til den enkelte elev.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Fra bloggen

Alt du ikke tør å spørre om før du begynner på folkehøgskole

Hvordan er det å ha mensen på fjelltur? Og hva gjør jeg om jeg har en dårlig dag på folkehøgskole? Her får du svarene!

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Bratt - klatring, buldring og stisykkel, vår 2025

Rødde folkehøgskole – Trondheim