Kreativ MIX (vår-25)

• Pris: fra 70 725,-
  • Verdigrunnlag:
    Frilynt
    De frilynte folkehøgskolene har verdigrunnlag som ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn. De vil gjerne ha elever med ulike interesser og livssyn.
  • Tilbyr: Vegetar, vegan
    De fleste skoler tilrettelegger for matallergier og andre behov. Ta gjerne kontakt med skolen.
  • Miljøsertifisering:
    Fairtrade
    Sertifisering for skoler som tilbyr Fairtrade-merkede produkter og bevisstgjør om rettferdig handel.
  • Sted: Mosjøen
Dette er linja for deg som liker å være kreativ og har lyst å oppleve nye sider hos deg selv. Her kan du puste fritt, bli tryggere, og ha det gøy.

MULIGHETER

På denne linja får du mye variasjon i hverdagen din. Du trenger ikke ha prøvd alt fra før, eller være like flink til alle ting. Her kan du utforske og utvikle deg i ditt eget tempo, med veiledning fra dyktige lærere. Her er noen av områdene du vil få opplæring/videreutvikling i;

MESTRING

Et godt og trygt klassemiljø er en forutsetning for å trives og vokse. Vi har troen på at du lærer best i et miljø hvor du får teste ut ting, oppdage nye interesser og gjøre egne erfaringer. I arbeidet med spennende tema og prosjekter får du oppleve både mestring og oppturer! Skolen har også mange valgfag og du får utvikle deg ut fra egne interesser.

SKOLEHVERDAGEN

Vi jobber mest praktisk og prosjektbasert, og vi prøver å tenke bærekraft og gjenbruk der det er mulig. Noen temaer går over tre dager, andre temaer går over flere uker. Vi jobber både i grupper og individuelt. Det er to uker med fordypning hvert semester, da velger du selv hva du vil jobbe med. Noen uker gjør vi også helt andre ting sammen med resten av skolen.

På Kreativ MIX ønsker vi å gi impulser til forandring, kreativ energi, inspirasjon, gode ideer og initiativ. Denne linja er perfekt for deg som trives best når du får holde på med litt forskjellig.

For deg som føler deg hjemme med kreative fag. Er allsidig, liker litt forskjellig og synes det kan virke kjedelig å velge bare en ting. For deg som ønsker å finne ut mer om deg selv.

Dette vil du lære

Vi legger opp til et kreativt verksted, og noe av innholdet vil du velge selv.

• Drama/teater
  • Tekst/skriving
  • Musikk
  • Dans
  • Vlogg/streaming
  • Film/foto
  • Kunst
  • Matlaging
  • Redesign/klær/kostyme
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Psykologi/selvutvikling/yoga
  • Studieveiledning
  • Selvvalgte emner

Du vil garantert oppdage nye sider ved deg selv.

Våre forventninger til deg

Vi forventer bare at du har lyst til å prøve deg :)

Fra kr 70 725,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom)
  • Bad på gangen
  • Kulturopplevelser (kino, konserter, teater o.l)
  • Skolebilde
  • Årbok
  • Fellesturer på Helgeland
  • Fordypningsprosjekt på linja
  • Skolejakke
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 70 725,-

Du kan legge til (Huk av og se hvordan det påvirker prisen)

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 70 725,-
(14 145,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Klasserommet ligger i eldre bygg adkomst med trapp. Det er tilgang til HC-toalett i første etasje. Det er planlagt toalett i første etasje. Ut over dette kan det forekomme undervisning i andre lokaler utenfor skolens område. Man må kunne delta på enklere turer utendørs. Det betyr å gå turer på vei eller sti i minst 1 time hver vei. Vi deltar også på ulike forestillinger, konserter eller lignende hvor en må kunne sitte i 1-2 timer.

Dette er jo en veldig variert linje med rolig aktiviteter som søm og tegning, og mer aktive ting som dans, yoga og drama. Du bør være i en slik form at du tenker det er overkommelig å delta på disse aktivitetene. Ta kontakt med oss i god tid om du har behov for tilpasninger, eller lurer på om vi kan tilrettelegge for deg. Dette kan omfatte nedsatt syn, hørsel, psykiske helse eller andre utfordringer.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Her er de nye folkehøgskolelinjene

Les hvilke helt nye linjer du kan søke på skoleåret 2025/2026.

Viser frem folkehøgskolelivet på TikTok

De siste årene har TikTok vokst enormt i Norge. Stadig flere folkehøgskoleelever deler fra hverdagen sin på videodelingsplattformen.

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner

BAND - live og studio (vår-26)

Vefsn Folkehøgskole - Toppen