Friluftsliv LETT (vår-26)

• Pris: fra 73 921,-
  • Verdigrunnlag:
    Frilynt
    De frilynte folkehøgskolene har verdigrunnlag som ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn. De vil gjerne ha elever med ulike interesser og livssyn.
  • Tilbyr: Vegetar, vegan
    De fleste skoler tilrettelegger for matallergier og andre behov. Ta gjerne kontakt med skolen.
  • Miljøsertifisering:
    Fairtrade
    Sertifisering for skoler som tilbyr Fairtrade-merkede produkter og bevisstgjør om rettferdig handel.
  • Sted: Mosjøen
  • Studietur: Lofoten 10-12 dgr
Ledig etter jul? Bli med på et eventyr fylt med nye opplevelser i vakker nord norsk natur. Vi gir deg en trygg innføring i en mengde vinteraktiviteter og viser deg Nord-Norges perler.

Friluftsliv – Lett  vår 26 er linja for deg som ønsker å oppleve mest mulig, men samtidig gjøre det i et trygt og rolig tempo der hele klassen lærer alt fra bunnen av. Du får prøve tradisjonelt vinterfriluftsliv og en rekke fartsfylte friluftsaktiviteter.

Eksempler på linjeinnhold:

Vi overnatter i telt, snøhule og under åpen himmel i dansende nordlys. Du får vært med på hundekjøring, hvor du selv står bak sleden med ivrige trekkhunder som drar deg gjennom viddene. Vi pakker tursekken, spenner på oss fjellskiene og drar på både korte dagsturer og til litt lengre turer i vår vakre nordnorske natur. Ikke gått på ski før? Det gjør ingen ting. Vi drar alle med felles mål om å kose oss på tur. Vi skaper eventyret sammen rundt bålet med gode venner.

Dette er ikke linja for de som alltid skal gå lengst, høyest og raskest; dette er linja der vi fokuserer på å skape de beste vennene, ta de fineste bildene og få de mest minneverdige øyeblikkene.

Dette vil du lære

Friluftsliv Lett er linja for deg som ønsker å oppleve mest mulig, men samtidig gjøre det i et trygt og rolig tempo. du har fått mange morsomme opplevelser i et trygt og sosialt klassemiljø. Vi drar på turer hvor du får god tid til å nyte synsinntrykkene og stresse ned i ordentlig Nordnorsk natur. Målet er at du ønsker å dra på nye eventyr i vår vakre natur når skoleåret er ferdig.

Våre forventninger til deg

Det viktigste for å ha en hyggelig tur er at du har friskt mot og godt humør. At du deltar, bidrar og trives ute.

Fra kr 73 921,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom)
  • Bad på gangen
  • Kulturopplevelser (kino, konserter, teater o.l)
  • Skolebilde
  • Årbok
  • Fellesturer på Helgeland
  • Fordypningsprosjekt på linja
  • Skolejakke
  • Studietur: Lofoten 10-12 dgr
    • Mat (3 måltider per dag)
    • Reiseforsikring
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 73 921,-

Du kan legge til (Huk av og se hvordan det påvirker prisen)

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 73 921,-
(14 784,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Dette utstyret får du låne av skolen

Vi er stolt av å ha et veldig bra utstyrslager.  På linjeaktiviteter får du låne alt du trenger utenom personlig utstyr, blant annet har vi:

• Telt, lavvuer etc.
  • Primus, stormkjøkken, kokekar etc.
  • En del gamle langrennski, fjellski – lite sko-utvalg
  • Ski prep-utstyr
  • Gamle soveposer og liggeunderlag
  • Nye havkajakker, årer etc.
  • Elvekajakker, årer, etc.
  • Klatreutstyr, tau, seler, sko, etc.
  • Kiter og skiseil
  • Skredutstyr
  • Pulker

Dette utstyret må du stille med selv

• Ullundertøy
  • Høye fjellsko med god støtte
  • Skalljakke og bukse
  • Dunjakke, eller varm ullgenser
  • Fjellski og helfeller
  • Dagstursekk, minst 35L
  • Liggeunderlag
  • Storsekk på over 65L
  • Vintersovepose
  • Thermos
  • Kniv
  • Kartmappe og kompass

Vi er stor fan av gjenbruk, lån gjerne av venner eller familiemedlemmer, kjøp brukt, eller benytt våre gode rabattavtaler (ta kontakt)

Enkelte aktiviteter vi gjør på linjen kan vi tilrettelegge for enkelte fysiske utfordringer om det er kompatibelt med linjens innhold. Ta kontakt med oss for å høre hva vi kan gjøre for å tilrettelegge for dine behov. Vi kan også finne alternative løsninger om aktivitetene er for omfattende, for eksempel ved hospitering på andre linjer når aktiviteten ikke er gjennomførbar.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

- Et halvt år på folkehøgskole gjorde meg sikrere på hva jeg ville videre

Sigrid hadde gode karakterer fra videregående, og følte hun måtte starte rett på tunge studier der hun fikk bruk for dem. Det ble en tøff ...

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner

Global Solidaritet - halvårskurs vår 2025

Ringerike Folkehøgskole