– Folkehøgskolen ga meg lyst til å gå på skole igjen

Jonas mangla studiekompetanse etter videregående, men ble en av tolv stykker som kom inn på fotojournaliststudiet ved OsloMet.

For fire år siden virka det ikke så sannsynlig at Jonas Fagereng Jacobsen (23) fra Kristiansund skulle begynne på et av elitestudiene i journalistikk i Norge.

Han hadde gått service og samferdsel på videregående, men hadde skolevansker på grunn av sykdom som liten. Det gjorde det uaktuelt å gå påbygning for å få studiekompetanse.

Han hadde fått interesse for foto via kameraklubben faren var en del av, og bestemte seg for å ta et pauseår for å lære mer om foto på Skogn folkehøgskole.

Har fortsatt nytte av undervisninga på folkehøgskolen

På linja Foto din stil lærte Jonas det grunnleggende i fotofaget, både innen fotohistorie og teknikk.

Etter å ha fått erfaring fra to fotoutdanninger etter folkehøgskolen, synes han fortsatt undervisninga holdt et høyt nivå.

– Det jeg lærte på folkehøgskolen har gått igjen i begge fotoutdanningene mine. Jeg ser ofte paralleller til det jeg har lært tidligere og får også repetert viktige ting innen faget.

– Mange ser på folkehøgskole som noe lite faglig, men det stemmer ikke.

Selv om utdanningen er uten karakterer og prøver, ble det likevel stilt krav til fotoelevene, forteller Jonas.

– Det var fint å ikke ha det vanlige presset om karakterer og eksamen, men vi hadde likevel press på oss for å få ting gjort. Det var viktig å ta ting på alvor.

– På folkehøgskolen fikk jeg en ny kjærlighet for skole. Mitt forhold til skolen var smått ødelagt etter videregående. Nå fikk jeg en ny gnist for skole igjen, og fikk lyst til å studere.

Les også:

- Jeg brukte folkehøgskoleåret på å teste om radio var noe jeg ville jobbe med

Veien mot å bli fotojournalist

Da fotolinjen reiste på studiebesøk til Norsk fotofagskole i Trondheim bestemte Jonas seg for å satse videre på fotointeressen.

Siden utdanninga er en fagskole, kunne han komme inn uten å ha fått studiekompetanse fra videregående. Men erfaringa fra folkehøgskolen ble viktig.

– Skolen er kresne på hvem de tar inn. Du må enten ha mye erfaring, eller ha gått på en fotoutdanning. Rektor sa at jeg var attraktiv for dem siden jeg hadde gått på folkehøgskole.

Opptakskravet til skolen var en portfolio med ulike bilder, og Jonas fikk hjelp av lærerne på folkehøgskolen til å sette den sammen.

Han gikk to år på fotofagskolen, det siste året med spesialisering innen redaksjonell innholdsproduksjon.

Les også:

Synne Vo: – Hadde aldri skrevet låter før jeg begynte på folkehøgskolen

Kom inn på drømmestudiet

Selv med en fullført fagutdannelse greide ikke Jonas å slippe drømmen om å studere mer.

Han vurderte å gå på en privatskole for å få studiekompetanse da han fant ut at fagskolen også kvalifiserte ham til høyere utdanning.

Med det formelle i orden kunne han søke ulike høgskoler og universiteter.

Øverst på lista sto Fotojournalistikk ved Oslo Met. Det prestisjetunge studiet har bare tolv studieplasser, og søkerne må gjennom en opptaksprøve for å komme inn.

– Verken jeg eller andre trodde det var sannsynlig at jeg skulle komme inn, så jeg søkte mye annet i tillegg.

Til opptaksprøven valgte Jonas å lage en fotoserie av en venninne fra folkehøgskolen som bodde på en gård. Da karakteren på oppgaven kom tilbake var den veldig god.

– Kanskje jeg har en sjans likevel, tenkte jeg.

I midten av juli kom endelig svaret som viste at han hadde kommet inn og skulle flytte til Oslo.

Et av bildene Jonas tok til opptaksprøven ved OsloMet. Foto: Jonas Fagereng Jacobsen

Skoleflinke klassekamerater

Jonas har funnet seg til rette på studiet, selv om han var litt usikker på om han passa inn i starten.

Det første halvåret har fotojournalistene felles undervisning med studentene i journalistikk, som er et av studiene med høyest karaktersnitt på universitetet.

– De fleste av vennene mine fra universitetet er fra journalistklassen, der alle hadde gode karakterer på videregående. Det var litt rart i starten for meg å gå med så flinke folk.

– Jeg var ikke så høy i hatten i starten, men jeg klarte det første halvåret med glans!

Drømmen er å jobbe som fotograf i en avis, og Jonas har allerede fått prøvd seg i praksis for Avisa Oslo og Adresseavisen. Han trives i den lille fotojournalistklassen, der medstudentene har samme interesser og ambisjoner som ham selv.

Flere av medelevene har gått på folkehøgskole tidligere, forteller Jonas. Både fotolinjer og andre fagfelt. Han er usikker på om han ville vært der han er i dag uten folkehøgskolen.

–  Folk er redde for å satse. Folkehøgskolen inspirerte meg til å gå for drømmen og ikke bare det trygge.

Tror du noen undervurderer folkehøgskolene?

– Jeg det tror jeg. Mange ser på det som et bortkasta år, som man ikke kan få noe ut av.

– Det er det absolutt ikke!

Vil du gå fotolinje på folkehøgskole?

Her kan du se oversikten over alle skolene som har undervisning i fotografi.

Finn ledige plasser her