Madelén (31) begynte på folkehøgskole etter juristutdannelsen

Madelén Skare Olsen begynte på folkehøgskole etter hun var ferdig utdannet jurist. Foto: Lukas Thorvaldsen

Følte seg ikke klar for arbeidslivet.

– Jeg har alltid visst at jeg skulle studere juss. Allerede da jeg var sju år bestemte jeg meg for å bli forsvarsadvokat, sier Madelén Skare Olsen.

Madelén fullførte sin juridiske utdannelse i januar 2023, etter å ha studert ved Universitetet i Sør-Øst Norge og Københavns Universitet.

Etter hun hadde fullført, begynte hun å søke relevante jobber.

– Men jeg var på ingen måte klar for arbeidslivet som jurist eller advokatfullmektig, sier Madelén .

Det ledet henne mot tanken om å utforske skuespillerbransjen i februar 2023. Etter å ha tenkt på det en stund, søkte hun folkehøgskole. Nå går hun på Danvik Folkehøgskole på linja Skuespill for Scene og Film.

– Jeg har alltid tenkt at folkehøgskole ikke var noe for meg, fordi jeg er en evig student som liker å leve i karakterpress og eksamensstress. Der tok jeg feil, sier hun.

Les også:

Rådebankstjernene om året sitt på folkehøgskole

Det var et stort øyeblikk for Madelén da hun fullførte jussutdannelsen sin. Foto: Privat

Ofret sosialt i studietiden

– Folkehøgskole var en fin måte å finne ut om det var skuespill jeg faktisk ville satse på, sier Madelén.

Hun tok valget om å søke folkehøgskole nokså spontant.

– Folkehøgskolen ble også en mulighet for å ta igjen noe av det sosiale livet jeg ofret under studietiden, sier hun.

Studieårene ble preget av mye hard jobbing. Foto: Privat

Folkehøgskole før og etter studier

– Folkehøgskole er hektisk, innholdsrikt og fantastisk, sier Madelén.

På Danvik har hun fått utforske kreative sider ved seg selv som hun tidligere ikke visste hun hadde.

– At de rundt meg har hatt mindre forventninger til mine prestasjoner, faglig dyktighet og fremgang har utvilsomt gitt meg en sinnsro og mestringsfølelse som jeg har behøvd,  sier hun.

Les også:

Derfor mener Ine det er smart å gå på folkehøgskole før du skal studere

Nå har Madelén lært masse om skuespill på Danvik folkehøgskole. Foto: Privat

Hun mener folkehøgskole er lurt, både før og etter studiene.

– Folkehøgskolen er en myk overgang til studenthverdagen, som ofte stiller krav til høy grad av selvstendighet og disiplin, sier Madelén.

Medelevene på Danvik tok Madelén for å være på deres alder fram til hun sa hun var jurist.

– Først da fikk jeg spørsmål om hvor gammel jeg egentlig er. Alderen og utdannelsen min til tross, har jeg aldri blitt behandlet annerledes av verken elever eller lærere. Det har vært veldig viktig for meg, sier hun.

Madelén bor hjemme, til tross for at de fleste bor på skolen.

– På en folkehøgskole får man ansvar og plikter med tilhørende konsekvenser, man blir godt kjent, deltar på arrangementer og samarbeider i og på tvers av linjene, sier hun.

Les også:

Jostein (25) tok folkehøgskole etter mastergraden: – Tror jeg hadde truffet en vegg om jeg hadde begynt å jobbe med en gang.

Anbefaler folkehøgskole

– Folkehøgskole er et sted for inkludering, prøving og feiling, og selvutvikling. Ikke minst vennskap for livet, sier Madelén.

Når det gjelder fremtiden, er Madelén åpen for mulighetene som venter. Hun anbefaler på det sterkeste folkehøgskole for andre, uavhengig av alder.

– Ingen dag på folkehøgskolen er kjedelig, sier hun.

Folkehøgskolene har fortsatt ledige plasser

Utforsk linjene