Norges tøffeste-Inga om folkehøgskole: – Beste året i mitt liv

Folkehøgskoleåret ga Inga mye erfaring innen trening. Foto: Erlend Lånke Solbu, NRK

– Folkehøgskoleåret ga meg mye erfaring innen trening. Det var der jeg ble sikker på at treningsbransjen var riktig for meg, sier Inga Medbø (28).

– Folkehøgskoleåret er hele veien min inn til det livet jeg har i dag, sier Inga Medbø (28) fra Tromsø.

Hun gikk på Idrettsskolen Numedal i 2016, på linja Fitness, puls og styrke.  Inga har alltid vært interessert i trening og idrett, og gikk på ekstremsportlinje på videregående i Tromsø.

Hun deltok i sesong 5 av «Norges Tøffeste» på NRK. Nå jobber hun som personlig trener på et treningssenter i Asker.

– Folkehøgskoleåret hjalp meg å bli trygg på meg selv, sier Inga.

Norges tøffeste var Ingas første store TV-produksjon. Her mer influenser og programleder Jørgine Vasstrand. Foto: Privat

Inga jobber nå som personlig trener. Foto: Privat

Bra faglig nivå

Inga vurderte både militæret og folkehøgskole, men valgte til slutt folkehøgskole på grunn av kneskader som hindret henne fra å utdanne seg videre i militæret.

– Jeg husker jeg så på de ulike skolene og leste meg opp på linjene. Jeg synes Numedal virka som en god skole med bra faglig nivå, sier hun.

Hun ble tiltrukket av at skolen var en ren idrettsskole, kvaliteten og de spennende reisene.

– Det er virkelig et av de beste årene i mitt liv, sier Inga.

Inga ble enda mer sikker på at trening og fysisk aktivitet var veien for henne på folkehøgskolen. Foto: Privat

Ble tryggere på karrierevei

– Folkehøgskoleåret ga meg mye erfaring innen trening. Det var der jeg ble sikker på at treningsbransjen var riktig for meg, sier Inga.

Folkehøgskoleåret ble en viktig del av Ingas liv og senere karrierevei.

– Vi fikk mye god kompetanse, og hadde mange gode foredragsholdere.

Etter folkehøgskolen fikk hun jobb på et treningssenter som gruppeinstruktør og  resepsjonist. Der ble hun i mange år, også samtidig som hun tok PT-studiet.

Idrettsskolen Numedal folkehøgskole

Sted: Numedal
Elevplasser: 103
Linjer: 28
Undervisning pr. uke: ca. 30 timer timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Norges tøffeste

Inga sendte selv inn en søknad til «Norges Tøffeste» fordi hun syntes det virket som et kult program.

– Vi filma i juni 2023 og var der nesten tre uker. Likevel føltes det lengre fordi det skjedde så mye, sier hun.

Inga beskriver opplevelsen som utrolig kul og lærerik, men også utfordrende.

– Det mest utfordrende for min del var at det hele tiden var et press på å prestere og at man aldri visste hva som kom.

Deltakterne i Norges tøffeste blir utfordra både psykisk og fysisk. Foto: Privat

Blir gjenkjent

Inga har tidligere vært et par ganger på TV som barn, men «Norges Tøffeste» var hennes første store produksjon.

– Det var veldig merkelig å se og høre seg seg selv snakke fra utsida.

Etter programmet gikk på TV har Inga blitt mer gjenkjent, spesielt på treningssenteret hvor folk ofte stopper henne for å kommentere programmet.

– Det er bare veldig hyggelig, sier hun.

Vil at flere skal velge folkehøgskole

Inga beskriver folkehøgskoleåret som fylt med positivitet og fine minner.

– Jeg fikk mange fine venner som jeg fortsatt har kontakt med fra tid til annen. Det beste med året var samholdet og den fine gjengen, sier hun.

Hun anbefaler folkehøgskole på det varmeste.

– Jeg brenner for at flere skal gå på folkehøgskole, sier hun.

Du kan fortsatt søke

Folkehøgskolene tar i mot elever helt fram til skolestart i august.

Utforsk idrettslinjene