NTNU-professor om folkehøgskole: – Har blitt viktigere for unge i dag

Krokstad er foredragsholder på friluftslivskonferansen "Frisk i friluft" i NOVA spektrum. Foto: Privat

Professor ved NTNU, Steinar Krokstad, mener folkehøgskole for mange er et år med stor betydning

Jeg anbefalte folkehøgskole til en av mine sønner, og det ble et fint år for ham, sier Steinar Krokstad, professor og lege ved NTNU.

Krokstad er foredragsholder på friluftslivskonferansen «Frisk i friluft» i NOVA spektrum.

– Jeg tror folkehøgskolene kanskje har blitt viktigere for mange unge i dag. Der får de forhåpentligvis erfaringer i tråd med «ABC for god psykiske helse» som en motmedisin mot sosiale medier, stress, press og ensomhet, sier Krokstad.

Han tror at folkehøgskolen har fått en fornyet relevans for dagens ungdom, spesielt som en motvekt mot digitale distraksjoner.

– At unge får bruke tid på å finne ut hvem de er og hva de vil, framfor å gå rett på studier, er en viktig funksjon med folkehøgskolene, sier Krokstad.

Les også:

Seks ting du lærer på friluftslivslinje på folkehøgskole

Foredrag om friluftsliv og psykisk Helse

Friluftsliv kan være en svært viktig helsefremmende aktivitet for mange. Det kan også forebygge psykiske plager og brukes i helsehjelp, sier Krokstad.

Han skal holde foredrag om at helsetilstanden i nye generasjoner har blitt dårligere, samt at dagens unge lures av teknologi-industrien til å bruke timer daglig på aktiviteter som hverken er naturlig eller helsebringende.

Krokstad har selv stor glede av å gå i fjellet og være ved kysten.

Naturopplevelser betyr mye for meg. Jeg lever lenge på dem med et smil om munnen og gode minner, sier han.

NTNU-professoren mener unge burde bruke mer tid i naturen. Foto: NTNU

Mener unge bør bruke mer tid i naturen

For mange vil folkehøgskole være et år som har stor betydning for dem resten av livet, blant annet gjennom livslange vennskap, sier han.

NTNU-professoren mener unge burde bruke mer tid i naturen.

– Helst uten telefon- og internettdekning, sier han.

Han anbefaler folkehøgskole. Friluftsliv har lenge vært den største linjekategorien på folkehøgskolene.

– Folkehøgskoler er spesielt viktig hvis ungdom gjennom dem kan dyrke sin interesse, erfare sosial tilhørighet, mestring, mening, autonomi, men også hvile, avkobling og god søvn.