Til hovedinnhold

Johannes og Erlend anbefaler flere gutter å velge folkehøgskole

19 år gamle Erlend fra Trondheim hadde sett på ulike studier, men var usikker på hva han skulle velge. Foto: Maria Phillipa Rossi

Johannes Ek-Stenmo (20) og Erlend Julian Våbenø (19) søkte begge et avbrekk fra teori og karakterer.

– Jeg var ikke klar for å studere rett etter videregående, så da ble det å prøve å finne noe annet, sier Johannes.

20-åringen fra Moss forteller at han ble fascinert av Svalbard da han besøkte Longyearbyen for noen år siden. Etter å ha vurdert noen ulike linjer på fastlandet falt valget på forskerlinjen på Svalbard folkehøgskole.

19 år gamle Erlend fra Trondheim var i samme situasjon. Han hadde sett på ulike studier, men var usikker på hva han skulle velge.

– Jeg var ganske lei av skole, og hadde lyst til å gjøre noe annet enn å gå direkte til studier. Jeg ønsket en pause fra det teoretiske. Det var min mor som kom med ideen om folkehøgskole. Hun gikk ikke på folkehøgskole selv, men oppfordret meg sterkt til det, sier Erlend.

– Samme hos meg! utbryter Johannes.

– En dag viste mamma meg en annonse fra Svalbard folkehøgskole, og jeg synes det så veldig spennende ut. Jeg tenkte det ville vært et kult sted å være, fortsetter Erlend.

De oppsummerer at det har vært et fantastisk år så langt, uten noen tanker om karaktersetting.

– Det har vært deilig å bare få oppleve ting og gjøre noe helt annet, sier Erlend.

Svalbard folkehøgskole

Sted: Longyearbyen
Elevplasser: 100
Linjer: 21
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
Erlend og Johannes oppsummerer folkehøgskoleåret som fantastisk år så langt, uten noen tanker om karaktersetting. Foto: Privat

Fin start med Nordstjernen

Skoleåret startet med en båttur med det gamle Hurtigruteskipet Nordstjernen. Skuta tok alle elever og lærere nordover langs vestkysten av Spitsbergen, og samtidig som elevene ble godt kjent plukket de XX kilo søppel.

– Det var en veldig meningsfull tur. Vi ble kjent med nye folk på skolen, fikk gode venner og ble godt sammensveiset. Vi kom oss langt nordover og fikk se et landskap hvor veldig få mennesker ferdes, forteller Johannes.

– Turen hadde fokus på det sosiale, at vi skulle bli godt kjent, samtidig som vi fikk oppleve den rå naturen, sier Erlend.

Og månedene siden skolestart har vært like innholdsrike.

– Jeg føler ikke at det er noe som heter en «vanlig» uker Vi følger det samme mønsteret, men det er nye ting hele tiden med linjeuker, skuterturer og egne prosjekter, sier Johannes.

Forskerprosjekt

Som elever ved forskerspirelinjen er elevene ansvarlige for et eget prosjekt. Erlend og en medelev valgte å se på trening i arktisk miljø.

– Vi lagde et treningsprogram basert på kroppsvekt og testet det i et kontrollert miljø inne og et ekstremt miljø ute. Så tok vi målinger av blant annet blodtrykk før og etter trening for å finne ut av hvordan kroppen reagerer i ulike miljøer, forteller han.

Johannes var en del av en gruppe som har fotografert isbreer. Mange av isbreene på Svalbard smelter raskt, og det er verdifullt å ha dronefotografier som viser endringene fra år til år.

– Vi har sammenlignet dronebildene med 3D-modeller og gamle bilder av breene, sier Johannes.

De har fotografert flere bynære isbreer, men også kommet seg lengre unna og fått en fine turer som bonus.

Anbefaler gutter å søke folkehøgskole

Der Svalbard folkehøgskolen har 60 % jenter og 40 % gutter kan forskerspireklassen skilte med overtall av gutter. Både Johannes og Erlend vil anbefale flere gutter å velge folkehøgskole.

– Folkehøgskole har kanskje fått et stigma om at det ikke er så kult, eller det blir sett ned på. Det er veldig synd. Jeg anbefaler alle å dra til Svalbard, og har selv vurdert å bli stipp. Nå er det syv jenter og tre gutter som er stipper. Vi trenger flere mannlige forbilder, sier Johannes.

Da Johannes fortalte «gjengen» at han skulle på folkehøgskole ble det noen reaksjoner.

– Noen mente det var lite produktivt, og at jeg heller burde reise et år. Men jeg har fått venner for livet har nå et nettverk over hele landet, sier han.

Erlend forteller om flere venner som startet rett på studiene og som ikke «hadde tid» til å gå et år på folkehøgskole.

– Man tenker kanskje at man har så dårlig tid, men dette året har vært veldig godt for min del. Jeg har utviklet meg som person og blitt mer moden, og jeg har også lært mye jeg vil ta med meg videre i livet, sier Erlend.

Han sier at det gjelder å tørre å ta steget.

– Mange går A4-veien med studier, men hvis du finner en linje som interesserer deg, så hopp i det! Jeg synes det var godt å komme bort, det var godt å klare meg på egen hånd. Når man er ung så har man muligheten til å ta sjanser. Ikke vær så redd for å gjøre feil, sier Erlend.

Begge to har fått utfordret seg i løpet av folkehøgskoleåret. Foto: Privat

Blir utfordret av Svalbard

Erlend forteller at klassen har jobbet målrettet med å samkjøre en felles forståelse for hvordan de skal fungere som klasse, samtidig som de tar vare på de enkeltes behov.

– Jeg tror fokuset har gjort oss til en god klasse. Vi har blitt godt kjent, og har det hyggelig i lag, sier han.

Johannes legger til at om klassemiljøet fungerer bra på skolen, så blir det faktisk enda bedre når de er på tur.

– Alle går i turmodus og bidrar inn i fellesskapet. Alle blir veldig oppmerksomme og hjelper hverandre. De som har overskudd hjelper, de som har underskudd blir sett. Det er eksepsjonelt bra, sier han.

Begge forteller at de har lært mye av å ferdes i det arktiske miljøet, også det å se litt inn i seg selv.

– Jeg har blitt godt kjent med meg selv når jeg har gått i tunge oppoverbakker og hatt det litt trått. Det har gitt meg bedre viljestyrke og har vært en fin arena for å få utfordret meg selv som menneske. Året har gitt meg veldig mye, sier Erlend.

En del av bobla

Johannes forteller at han føler seg som en del av lokalsamfunnet og har fått innpass på ulike arenaer i byen.

– Jeg trener på treningsstudioet i hallen og har fått kompiser der. Det er en utrolig tett gjeng som drar på skuterturer sammen. Svalbardbobla er kanskje en forlengelse av folkehøgskolebobla, men vi er med og bidrar inn i lokalsamfunnet, sier han.

Elevene har stor frihet til å utforske både naturen og lokalmiljøet, og drar nytte av det gjennom å være på tur og delta på arrangementer i byen.

– Det er jo ingen stor by, og du møter de samme folkene på butikken, på trening og når du er ute og spiser. Det gjør at det blir hyggeligere og hyggeligere for hver gang man er ute, sier Johannes.

Folkehøgskolene har ledige plasser

Sjekk ut linjene
118