Film is for you with a burning desire to make good film stories and develop your creative narrative voice. You get to make short fiction films with close supervision from experienced teachers.

At Film, we make short films. You get to try and immerse yourself in several roles such as producer, director, screenwriter, editor, photographer and sound.

You get to use your creative abilities and learn about:

You learn the theory and you get practical experience in developing and producing your own fiction films in good cooperation with the other students.
You get close follow-up from our teachers who are professional film workers.

Several of our students from Danvik start at the best higher film educations in Norway and abroad.

Danvik gives you a unique opportunity to gain a foothold in the film industry.
You can apply for a spot in our second year and have an internship at a film company, if you wish.

Every year we travel with the class to the Film Festival in Berlin.

Amandusfestivalen

Duration: 3 dager

Meals included per day: 1

Filmlinjen drar til Amandusfestivalen på Lillehammer hvert år. Danvik er en viktig samarbeidspartner til festivalen og har sørget for filmbidrag opp gjennom årene, som har resultert i utmerkelser og priser. Turen går over tre dager, hvor elevene deltar på film-workshops og filmvisninger.

Meals included per day: 1

Berlinalen er en årlig begivenhet for filmelevene og elevene på VP-linjen. Verdens største filmfestival, Berlin Internasjonale Filmfestival, en hel uke!
Ikke bare kan du se film dagen lang, men du kan se filmer du ellers ikke får se. I tillegg lager vi et tettpakket program hvor du deltar på mestermøter med norske og internasjonale filmskapere, ikke i store saler, men bare for oss fra Danvik slik at du kan stille spørsmål og komme tett innpå fortellingene deres.
Vi drar også på studiobesøk med fokus på virtuell produksjon. Og er man heldig så treffer man på en verdensstjerne, enten på scenen eller den røde løperen. Berlinalen er en sjelden opplevelse og et must for en filmelsker!

Hollywood

Mandatory: Nei

Price: 26 900

Meals included per day: 1

Mot slutten av skoleåret reiser vi til USA - nærmere bestemt Hollywood i Los Angeles!

Dette er skolens største tur, og tradisjonelt er nesten alle elevene med. I filmhovedstaden Los Angeles bor vi på et flott hotell med eget basseng og boblebad - med bare fem minutters gangavstand til «Walk of Fame».

Privilegerte som vi er, får vi se sider av Hollywood andre bare kan drømme om. Mange «uoppnåelige» personligheter fra ulike bransjer i Hollywood stiller opp for Danvik fordi de synes det er gøy og inspirerende å møte så mange dedikerte ungdommer.
På tidligere turer har vi blant annet møtt komponisten til Spiderman, Michael Jacksons lyddesigner, produsenten av American Idol og coachen til Beyoncé, Will Smith m.fl.

Hvert år legger vi også turen innom fornøyelsesparker som Warner Bros og Universal Studios, samt verdenskjente strender som Santa Monica og Venice Beach.
I tillegg blir det muligheter for andre frivillige utflukter til steder som Joshua Tree National Park, Six Flags Magic Mountain, Citadel Outlets Shopping, Disneyland og mye mer!

Mandatory: Nei

Price: 21 800

Meals included per day: 3

Danvik har hvert år et solidaritetsprosjekt der elevene samler inn midler til en yrkesskole i India - Lahanti Institute of Multiple Skills (LIMS).
Vi ønsker å bidra til at unge minoritetsungdommer skal få en god, yrkesrettet utdanning innen blant annet media.

Gjennom innsamling av støttemidler bidrar Danvikelevene til at jevnaldrende med betydelig færre muligheter enn oss, får muligheter til skolegang.
På høsten får Danvikelever anledning til å være med på solidaritetstur for å besøke elevene og skolen vi støtter.
Vi byr på en spennende og variert tur, der utveksling av bransjeerfaring blir en del av opplegget.

Danvik samarbeider med Acta-Normisjon og den lokale organisasjonen ESAF om prosjektet og elevene får veiledning og oppfølging i forkant og underveis på reisen. Reisen til India gir verdifull internasjonal innsikt og erfaring!

Strand Leirsted

Price: Included in course price

I løpet av en av de første skoleukene drar vi til Strand Leirsted i Sandefjord for å bli bedre kjent med hverandre!

På denne turen får du oppleve mange minner for livet - padling i kajakk, boblefotball mot lærerne, eller allsang rundt bålpanna.
Men best av alt - kanskje du treffer din nye bestevenn for første gang?

Det blir rom for en rekke morsomme aktiviteter, god mat og dype samtaler.
Strand-turen er selve kick-starten på Danvikåret!

Danvik Folkehøgskole is an excellent example of how the Nordic folkehøgskole tradition helps young people get ready for the future.

In addition to promoting important life skills and Christian values, our Norwegian boarding school has built a solid reputation by giving students a foot inside the door of an increasingly competitive media industry.

The education at Danvik is divided between programme subjects, common subjects, elective subjects, workshops and practice.
Students will spend roughly half the year producing bigger projects like short movies, shows and documentaries for TV and radio, video games, plays, anthologies or photo exhibitions, all depending on which of the seven programmes they have chosen.

In the common subjects, they will encounter interdisciplinary themes like media ethics, history and advertising. As a bonus, students get the chance to learn from the best in the business on trips to Hollywood, Paris and Berlin. We also cooperate with a school in India.

Courses at the school

Send applicationAbout the schoolSchool web page