Slik takler du press om hva du skal gjøre etter videregående

Les de beste tipsene til jusstudent og Folkehøgskolene-ambassadør Ine.

Ine Adserø (23) vet mye om presset man kan oppleve fra venner og familie når man skal ta et valg om hva man skal gjøre etter videregående.

Selv begynte hun rett på studier som 19-åring, men angra og tok en studiepause for å gå på folkehøgskole.

Som ambassadør for Folkehøgskolene har hun reist rundt til videregående skoler og snakket med ungdommer som står i det samme valget nå.

Ine håper de vil stå i mot presset fra venner og familie. Et press hun selv kjente på da hun var ferdig på videregående.

– Jeg fikk hele tiden høre at «Ine du skal gjøre det, Ine du bør gjøre det, Ine du passer til det, så jeg synes du bør gjøre det.» Jeg lot meg veldig påvirke og tenkte ikke over folkehøgskole, eller at jeg kunne ta et friår en gang.

Les Ine sine fem tips til andre i samme situasjon under.

1. Følg magefølelsen

Du kjenner deg selv best og vet hva som passer for deg.

Tenk også over kunnskapen du sitter med om det du har lyst til å gjøre. For eksempel kan det hende at folkehøgskole er et nytt og fremmed konsept for familien eller vennene dine.

Det er viktig at du tar et valg basert på kunnskapen som du sitter med, og magefølelsen du selv har, om hva som er rett for deg.

Les også:

Hva skal jeg gjøre etter videregående?

2. Husk at du ikke har dårlig tid

Alt er faktisk ikke så seriøst, og så permanent som det kanskje føles ut som akkurat nå.

Når det gjelder press og meninger fra venner og foreldre så handler det ofte om at du burde begynne å jobbe eller studere med en gang etter videregående.

Men når du er 30-40 år kommer du ikke til å huske om du begynte å studere eller jobbe etter videregående da du var 19, eller om du begynte da du var 23-24.

Det er forståelig at det vanskelig å stå imot press og meninger, men det er virkelig ingen vits i å stresse med å komme i gang med voksenlivet.

Det har ingenting å si. Og voksenlivet kommer til å komme uansett. Så det er ingen vits i å rushe det!

Les også:

Hvor lenge varer førstegangsvitnemålet?

3. Du har rom for å være produktiv seinere

Er du redd for at det er lite produktivt med et friår, så kan jeg trøste deg med at du skal bruke mange, mange, mange år senere på å være produktiv.

Du skal jobbe i mange år, og jeg tviler på at det er noen i arbeidslivet som ser tilbake på ungdomstida og tenker. Ah, jeg skulle ha begynt å studere eller jobbe tidligere!

Leder i AUF: – Ikke stress med veien videre etter videregående

4. Stå i det – det er selvutviklende!

Jeg opplever at på videregående så er det kanskje ikke så mye rom til å finne ut av hvem du er og hva du vil, fordi du blir litt satt i system.

Men hvis du klarer å stå imot press og meninger rundt valget om hva man skal gjøre til videregående, og ta et valg kun basert på hva du vil, og hva du føler er riktig for deg, så er det veldig bra og selvutviklende.

Og kanskje tar du et feil valg. Kanskje så finner du ut at du må gå en helt annen retning.  Men du har uansett vokst masse på det, fordi du tok et valg for deg selv. Ikke et valg basert på hva andre tror og mener.

Les også:

Tips til deg som er ferdig med videregående

5. Å gjøre noe annet etter videregående er en investering i fremtiden din

Husk at du verken er lat eller uproduktiv om du velger å gjøre noe annet etter videregående.

Det å faktisk bruke et år eller to på å finne ut av hvem du er og hva du vil, er faktisk en investering i fremtiden din.

Og kanskje får du mer motivasjon til å gjøre det bedre på studiet, eller på jobben din når du finner ut av hvem du er og hva du vil?

Det er ikke for seint å søke folkehøgskole

Folkehøgskolene tar opp elever helt frem til skolestart i august.

Se alle ledige plasser