Niklas (19) driver profesjonell racing samtidig som han går på folkehøgskole

Niklas driver racing semiprofesjonelt i Tyskland, samtidig som han går på linja Racing+ på Haugetun folkehøgskole.

Året på Haugetun folkehøgskole har vært fylt med lærdom, mestring og et sterkt fellesskap, sier Niklas Abrahamsen (19).

Jeg kom inn i racing gjennom gokart. Min farfar kjøpte en gokart til meg når jeg var ni år gammel, sier Niklas Abrahamsen, 19 år fra Ringerike.

Etter noen prøveturer og kurs hos Norges Bilsport Forbund, ble han hektet på gokart og baneracing.

Nå driver han racing semiprofesjonelt, i Danmark i 2023 og i Tyskland i 2024. Samtidig som han går på linja Racing+ på Haugetun folkehøgskole.

Til høsten skal han være stipendiat på samme skole og linje.

– Det blir en del reiser fram og tilbake mellom Norge og Tyskland, men skolen tilrettelegger for at det skal gå, sier Niklas.

Trengte nye impulser

Min plan etter videregående var egentlig ganske enkel. Jeg skulle bli sjåførlærer, men aldersgrensen for det studiet er 21 år, sier Niklas.

Jeg valgte folkehøgskole fordi det rett og slett passet inn i livet mitt. Jeg trengte nye impulser, samtidig er det en myk måte å flytte hjemmefra på, sier han.

Til høsten skal Niklas være stipendiat på Racing+ på Haugetun folkehøgskole. Foto: Privat
Niklas gikk idrettslinja på videregående. Siden han måtte vente på å komme inn på studiet, valgte han folkehøgskole som et mellomstopp. Foto: Privat

Lærdom, mestring og fellesskap

Haugetun ga et veldig positivt inntrykk og var åpne om at racinglinja var helt ny for dem,  sier Niklas.

Bakgrunnen hans fra racing og muligheten til å bidra til innholdet på linja gjorde valget enkelt.

Året på Haugetun har vært fylt med lærdom, mestring og et sterkt fellesskap, sier Niklas.

Han har begynt å omtale Haugetun som «hjemme» og ikke hans folkeregistrerte adresse i Ringerike.

Vi har opplevd mange fine turer, mye gokart-kjøring på Varna utenfor Moss, vært på isbane i Sigdal, i tillegg til mange mekkestunder på både bil og gokart, sier han.

Haugetun Folkehøyskole

Sted: Fredrikstad
Elevplasser: 115
Linjer: 20
Undervisning pr. uke: 29 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
Haugetun har tilpasset undervisningen etter Nikas sine reiser fram og tilbake mellom Norge og Tyskland.

Vil leve av racing

Niklas konkurrerer nå for Aston Martin/Dörr Motorsport i det tyske NLS-mesterskapet.

NLS-mesterskapet kjøres over åtte løp i 2024, mellom april og november på Nürnburgring, sier han.

Målet er å gjøre en god prestasjon i 2024 og deretter utfordre om mesterskapet i 2025.

Målet mitt er enkelt: Å få kjøre for et proft team uten å måtte betale noe, for deretter å bli betalt for å kjøre, sier Niklas.

God undervisning

– Folkehøgskoleåret har bydd på mye smil, latter, mestring og glede, sier Niklas.

Han trekker frem utviklingen av klassens mestringskurve i gokart som et klart høydepunkt.

Nivået på undervisningen beskriver han som bra, og han setter pris på skolens støtte til racingkarrieren i Tyskland.

Vi skal derimot huske på at dette er en helt ny linje fra 2023. Det er mye som skal læres, men vi lærer hver dag, så det går bedre og bedre, sier han.

Han trekker fram folkehøgskolens unike samhold, personlige utvikling og varige vennskap.

Er du i tvil om du skal gå på folkehøgskole? Ikke tvil, men prøv, sier Niklas.

Du kan fortsatt søke

Folkehøgskolene tar i mot elever helt fram til skolestart i august.

Utforsk linjene