Eirik (32) fra Stavanger er utdannet barnehagelærer, men jobber nå som lærer på skatelinja Jæren Folkehøgskule. Foto: Privat
Hele 56,4 prosent av lærere på folkehøgskolene er menn. Det er mye høyere enn resten av skoleverket.
– God kjønnsbalanse er en bra ting i alle yrker. Et mangfold av kjønn, kulturer og personligheter blant lærere er utelukkende positivt for både elevene og arbeidsmiljøet, sier Eirik Svensen, lærer på skatelinja ved Jæren Folkehøgskule.
Andelen mannlige lærere i grunnskolen har sunket jevnt og trutt de siste 30 årene. De siste fem årene har tallet ligget på rundt 25 prosent, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet i 2023. Antall menn som studerer til å bli lærer har også vært synkende lenge.
På folkehøgskole er 56,4 prosent av lærerne menn, ifølge medlemsstatistikk til Noregs Kristelege Folkehøgskolelag (NKF) og Folkehøgskoleforbundet (FHF).
Eirik (32) fra Stavanger er utdannet barnehagelærer, men jobber nå som lærer på skatelinja Jæren Folkehøgskule. Han har over 20 års erfaring som skater og er tidligere Norgesmester i skating.
– Den største forskjellen på de ulike jobbene er friheten jeg som folkehøgskolelærer har til å styre innholdet i undervisningen og det individuelle ansvaret for å drive linja mi. Arbeidshverdagen er også annerledes – vi jobber mer intensivt under skoleåret, men får til gjengjeld lang sommerferie og skoleferier, forteller han.
Folkehøgskolene skiller seg ut ved å ha flere mannlige lærere, i motsetning til grunnskolen som er dominert av kvinner.
– Mange folkehøgskolelærere kombinerer en spisskompetanse med pedagogisk utdanning, som meg selv. Det kan være en grunn til at vi ser flere menn i folkehøgskolen enn i grunnskolen, sier Eirik.
På Jæren Folkehøgskule er rundt 35 % av elevene gutter, men i Eiriks klasse på skatelinja er hele 90 % av elevene gutter.
– Jeg ønsker meg flere jenteskatere i fremtiden. Mangfold er alltid en styrke, både blant lærere og elever, sier han.
– Å jobbe med elever som gleder seg til undervisning, er et privilegium. Jeg skal snart ut i pappapermisjon og kjenner allerede at jeg kommer til å savne jobbhverdagen, sier han.
For Eirik har det å jobbe på folkehøgskole blitt mer enn bare en jobb.
– Det beste med å jobbe på folkehøgskole er den sterke følelsen av tilhørighet og fellesskap. Å bli kjent med neste generasjon voksne gir meg optimisme for fremtiden og mye glede i hverdagen, sier han.
Samtidig er jobben ikke uten utfordringer.
– Å være nybakt far og ha 21 reisedøgn i året er tøft. Når man jobber i folkehøgskole har man to familier, og det kan være vanskelig å føle at man strekker til på alle fronter. Det er også en veldig sosial jobb, så det er viktig å passe på det sosiale «batteriet» sitt, sier han.
Eirik håper folkehøgskolene i fremtiden vil tiltrekke seg enda flere lærere og elever med ulike bakgrunner.
– Et mangfold av kjønn, kulturer og personligheter blant lærerne gjør folkehøgskolene til unike arenaer for læring og utvikling, sier han.
Eirik oppfordrer andre som vurderer å bli folkehøgskolelærere til å elske det man driver med.
– Dette er en livsstilsjobb hvor du selv er ansvarlig for å markedsføre linja di og bygge et fellesskap. Hvis du brenner for faget ditt og trives med mennesker, er folkehøgskole det rette stedet, sier han.
Have you ever dreamed of experiencing Norway’s breathtaking nature, learning the language,…
Etter flere år i jobb kjente Halvard Birkeland Vaarlid (22) fra Stavanger…
Mange bruker året på folkehøgskole til å tenke over hva de vil…
Anne Marte Telstø gjorde begge deler.
Daglig leder i Informasjonskontoret for Folkehøgskolen tror fellesskap og demokratisk danning tiltrekker…
Folkehøgskolene har nå åpnet for søknader for skoleåret 2025/2026. Etter 15. november…
Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har…
Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vurderer å søke seg på…
Flere tusen søkere gjør denne tabben når de søker folkehøgskole. Det går…
Hva er forskjeller og likheter mellom folkehøgskole og årsstudium?