Medisinstudent om folkehøgskole: – Helt fantastisk

I løpet av tredjeklasse videregående merket Ola at han trengte et friår. Foto: Privat

Ola Vikheim gikk på folkehøgskole før han startet på med medisinstudiet. – Jeg vil anbefale folkehøgskole fra bunnen av mitt hjerte og i store bokstaver, sier han.

– Jeg vurderte medisin allerede på videregående, så jeg visste at jeg kom til å søke det etter folkehøgskolen, sier Ola Vikheim, 21 år fra Trondheim. Nå bor han i Tromsø og studerer medisin ved Universitetet i Tromsø (UiT).

Ola var usikker på hva han ville gjøre etter videregående.

– I løpet av tredjeklasse videregående merket jeg at jeg trengte et friår. Siden jeg ikke ble kalt inn i militæret var folkehøgskole en fin mulighet, sier han.

Han valgte et år på Friluftsliv på Nordmøre folkehøgskole

– Det var helt fantastisk med et år uten kompetansekrav og tilnærmet ingen stillesitting, sier Ola.

Ola beskriver folkehøgskoleåret som en fantastisk opplevelse. Foto: Privat

Forferdelig å slutte

Ola beskriver folkehøgskoleåret som en fantastisk opplevelse.

– Det utfordret meg, og gjorde at jeg vokste som menneske. Mye av endringene la jeg egentlig ikke merke til før en stund etterpå. Det tror jeg gjelder flere enn meg, sier Ola.

Han synes det er rart å tenke på at Nordmøre Folkehøgskule var hjemmet hans i åtte måneder.

– Jeg kjente meg virkelig hjemme på skolen. Jeg traff flotte mennesker og gjorde mye gøy. Det var helt forferdelig å slutte, samtidig som det nå kjennes veldig godt å gå videre med utdannelsen min, sier Ola.

Nordmøre Folkehøgskule

Sted: Surnadal
Elevplasser: 84
Linjer: 19
Undervisning pr. uke: 35 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen
Ola oppfordrer andre til å velge folkehøgskole. Foto: Privat

Mer praktisk på folkehøgskole

– Jeg ønsket ikke å studere i hjembyen min Trondheim, siden jeg synes det er befriende å danne et nettverk i en ny by, sier Ola.

Ola valgte å studere i Tromsø for å løsrive seg fra familie og kjente trakter i Trondheim. Han hadde også hørt mye positivt om studentmiljøet i Tromsø, noe han nå kan bekrefte.

– Etter folkehøgskolen følte jeg meg klar for å begynne å studere og har ikke angret på valget om å studere medisin.

– Hva er den største forskjellen mellom studier og folkehøgskole?

– På studiene bor man ofte alene, må lage egen middag og planlegge dagene selv, i tillegg til å ha eksamener. Det er de største forskjellene, sier han.

Han påpeker at folkehøgskolen ga ham muligheten til å lære mye gjennom praktiske erfaringer, mens medisinstudiene krever mye teoretisk kunnskap.

Unner alle folkehøgskole

– Jeg vil anbefale folkehøgskole fra bunnen av mitt hjerte og i store bokstaver, sier Ola.

Selv om han har mindre kontakt med mange fra folkehøgskolen nå, setter han stor pris på minnene og de varige vennskapene.

Ola mener folkehøgskole gir en unik trygghetsfølelse, glede og nærhet som han unner alle å oppleve.

– Gå på folkehøgskole, oppfordrer han.

Du kan fortsatt søke

Folkehøgskolene tar i mot søknader helt fram til skolestart.

Utforsk linjene