Mina og meg-Alexander anbefaler folkehøgskole: – Kan bety enormt mye

Alexander Read skulle ønske han gikk et år på friluftsliv på folkehøgskole. Foto: Privat

Alexander Read, fra Mina og meg, tror det er lurt å ta seg tid til å finne ut hvem man er, før man går videre på studier.

Friluftslivet mitt begynte da jeg var bitteliten, sier Alexander Read, kjent fra TV2-serien Mina og meg.

I første sesong av Mina og meg, er hans eldste datter, Mina på fem år, med på en 400 kilometer lang ekspedisjon på ski over Finnmarksvidda. I sesong to er også hans yngste datter med.

Friluftslivprofilen har selv ikke gått på folkehøgskole, men ser stor verdi i skoleslaget.

– Jeg skulle gjerne hatt et år på folkehøgskole med friluftsliv, sier han.

Les også:

Amanda (25) sluttet som bankfunksjonær for å starte på folkehøgskole

Kjærlighet for naturen

Som liten ble Alexander tidlig introdusert for naturen gjennom familieturer og fiske og jakt med foreldrene.

Dette la grunnlaget for kjærligheten til naturen jeg har i dag, sier han.

Han beskriver naturen som en følelse av frihet og hjem, samt en arena for læring og selvrefleksjon.

Alexander understreker at friluftsliv både kan være lange ekspedisjoner og enkle turer i nærområdet.

Alexander Read har vært på flere store ekspedisjoner med barna. Foto: Privat

Anbefaler folkehøgskole

– Jeg drømmer om å bli med Alta folkehøgskole på tur, sier Alexander.

– Hva tror du et år på folkehøgskole kan bety for unge i dag?

– Enormt mye. Det kan gi dem tid til å finne seg selv og la drømmer modnes, sier han.

Alexander tror det er lurt å ta seg tid til å finne ut hvem man er, før man går videre på studier.

– Jeg tror det kan være veldig sunt for mange, sier han.

Han anbefaler folkehøgskole og mener unge bør tilbringe mer tid ute i naturen.

– Det er viktig at barn og unge får kjennskap til og erfaringer med friluftslivet, sier han.

– Naturen har stor kraft. Det kan redusere stress, øke lykkefølelse og styrke kreativitet.

Folkehøgskolene har mange linjer innen friluftsliv

Utforsk linjene