Friluftslivslærer: – Folkehøgskole har høy status i ulike miljøer

Lars Krempig har hatt mange klasser med ut på tur. Foto: Privat

– På folkehøgskolen slipper man stresset fra karakterer og får en unik mulighet til å bli godt kjent med andre, sier folkehøgskolelærer Lars Krempig.

– Mange folkehøgskoler har høy status innenfor ulike miljøer, spesielt friluftsliv og musikk, sier Lars Krempig.

Han er kjent fra NRK-serien Villmarksbarna og folkehøgskolelærer på Alta folkehøgskole.

Friluftsliv og sport er det største faget på folkehøgskolene.

– På folkehøgskolen slipper man stresset fra karakterer og får en unik mulighet til å bli godt kjent med andre, sier Krempig.

I løpet av året er Lars og elevene mye ute. Både på lange og korte ekspedisjoner. Foto: Privat

Legger vekt på faglige aktiviteter

– På folkehøgskole får man mulighet til å fordype seg i et fag, prøve mye forskjellig og møte interessante mennesker, sier Krempig.

Krempig forteller at Alta folkehøgskole jobber for et sosialt friluftsliv.

– Hovedfokuset vårt er å komme godt i gang. Det finnes ikke fremmede, bare venner du ikke kjenner, sier han.

Det som gjør folkehøgskolen unik, er den gode tiden lærere og elever har sammen, ifølge Krempig.

– Vi er sammen 24 timer i døgnet. Lærerne har ansvaret for å forvalte tiden godt. Det legges vekt på faglige aktiviteter som kart og kompass, samt sosiale samlinger rundt bålet, sier han.

Lars mener på folkehøgskole får man mulighet til å fordype seg i et fag, prøve mye forskjellig og møte interessante mennesker.

Berikende del av utdanningsystemet

Krempig beskriver friluftsliv på folkehøgskolen som en arena for arbeidsmetode og livsmestring.

– Du er trøtt og uthvilt, sulten og mett om hverandre, sier han.

Han er stor tilhenger av å droppe klokka på turer, noe som gir ungdommene mulighet til å slappe av og være mer til stede.

– Friluftsliv er en fantastisk arena for mestringsmuligheter, sier Krempig.

Han understreker at friluftsliv er ingen konkurranse.

– Alle får utfordringer på sitt nivå. Friluftsliv er så mangt, alt fra korte turer i nærheten av skolen til lengre ekspedisjoner på Svalbard, sier Krempig.

Krempig vil vise hvordan folkehøgskolen ikke kun er en arena for læring og personlig vekst, men også en vei til livsmestring og karriereutvikling.

– Folkehøgskolen er en unik og berikende del av utdanningssystemet, sier han.

Livsstil

Folkehøgskolene har linjer uansett hva du er interessert i, sier Krempig.

Han beskriver jobben som folkehøgskolelærer som en livsstil og at elevene er hans andre familie.

Folkehøgskole gir et styrket selvbilde og en følelse av livsmestring. Prisen for et folkehøgskoleår inkluderer alt, nemlig opplevelser, reiser, mat og bo, noe som gjør opplevelsen helhetlig, sier han.

Folkehøgskolene har mange linjer innen friluftsliv

Du kan søke helt fram til skolestart.

Utforsk linjene