Ina (26) begynte på folkehøgskole etter veterinærstudiene

Ina Starke fikk prøvd seg som veterinær under Finnmarksløpet. Foto: Jan Helmer Olsen

Etter at Ina Starke hadde fullført sin veterinærutdannelse i Tyskland begynte hun på folkehøgskole i Norge.

Jeg ble ferdig utdannet veterinær i mai i fjor, sier Ina Starke, 26 år fra Kiel i Tyskland.

Nå går hun på hundelinja på Pasvik folkehøgskole.

Etter å ha fullført studiene, gikk hun Pilgrimsleden fra Oslo til Trondheim over 28 dager med hunden sin. Kjæresten hennes, som tidligere gikk på Solborg folkehøgskole, var en av grunnene til at hun valgte å starte på folkehøgskole.

– Jeg elsker Norge, og han snakket så varmt om folkehøgskole, sier Ina.

Les også:

Når er du for gammel til å gå på folkehøgskole?

Ina er glad hun valgte folkehøgskole i Norge. Foto: Privat

Fantastisk

– Folkehøgskole er fantastisk, sier Ina.

Nå har hun gått på folkehøgskolen over et halvt år. Planen er å begynne å jobbe som veterinær etter sommeren.

– Kanskje vi flytter til Norge, hvem vet, sier hun.

Ina vurderte ikke andre folkehøgskoler enn Pasvik.

– Jeg hørte to tyske bloggere på en podkast som hadde bodd noen netter på Pasvik på folkehøgskole, sier hun.

Ina ble raskt inspirert til å søke.

– Jeg visste allerede om folkehøgskole fra kjæresten min, men jeg visste ikke Pasvik hadde hundekjøringslinje, sier hun.

Pasvik Folkehøgskole

Sted: Kirkenes
Elevplasser: 72
Linjer: 14
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Trengte en pause

– Det føles veldig bra å være ferdig utdannet veterinær, sier Ina.

Hun følte et behov for en pause etter et stressende siste halvår av studiene.

– De fleste velger jo folkehøgskole etter videregående skole. For meg har det funket helt supert å ta det etter studiet, sier Ina.

Hun har ikke merka noe spesielt til aldersforskjellen.

– Jeg var veldig bekymret for det, men det er ingen problem. Jeg merker det nesten ikke, sier Ina om aldersforskjellen.

Lærerikt

– Året har vært veldig gøy og lærerikt, sier Ina om året så langt.

Hun setter pris på det tette samholdet blant studentene.

– Det er bedre enn jeg så for meg, sier Ina.

Ina kunne ikke norsk før hun begynte på folkehøgskolen. Nå snakker hun nesten flytende. Under Finnmarksløpet som folkehøgskolen bidro på, fikk hun for første gang prøvd seg som veterinær.

– Jeg elsker Norge, det er så fint her, sier Ina.

Hun oppfordrer andre studenter til å vurdere folkehøgskole etter universitetet hvis de har tid og mulighet.

Folkehøgskolene har ingen øvre aldersgrense

Mange tar et år på folkehøgskole midt i eller etter studier.

Utforsk linjene