Ibrahim i Senterungdommen: – Folkehøgskolene har et tilbud mange ønsker seg

Nestleder i Senterungdommen, Ibrahim Ali, anbefaler folkehøgskole.

Serie «Ungdomspolitikere om folkehøgskole»: Nestlederen i Senterungdommen mener folkehøgskolene spiller en viktig rolle i samfunnet. Det sier seg selv når man ser hvor mange som velger det.

Folkehøgskolene gir unge folk mulighet til å treffe andre ungdommer fra ulike steder av landet, sier nestleder i Senterungdommen, Ibrahim Ali.

Han har ikke gått på folkehøgskole selv, men har et godt inntrykk av skoleslaget.

Folkehøgskolene spiller en viktig rolle både faglig og sosialt. De tilbyr en god mulighet til å utvikle seg fra å være ungdom til å bli voksen.

Viktig rolle i samfunnet

– Sett i retrospekt kunne jeg godt vurdert folkehøgskole, sier Ali.

Han peker på at folkehøgskolene har mange linjer innenfor ulike områder. Ali mener det er viktig at samfunnet har varierte valgmuligheter, når ungdom ferdige med videregående skole.

– Hva tenker du om folkehøgskolenes rolle i samfunnet?

Folkehøgskolene har en viktig rolle i samfunnet. Det sier seg selv når man ser hvor mange som velger det. Skoleslaget har et tilbud mange ønsker seg, sier han.

– Lytt til deg selv

Jeg tror det er en krevende å være 19 år i dag. Vi lever i en urolig tid, derfor er det ekstra viktig å gi unge gode muligheter, sier Ali.

Han peker på viktigheten av å ha en regjering som legger til rette for at unge skal kunne leve gode liv i hele landet.

Jeg har alltid hatt et positivt syn på den rollen folkehøgskolene har i Norge, sier han.

– Har du noen råd til unge som skal velge veien videre etter videregående?

Jeg tenker det viktigste for unge er å lytte til seg selv, men også å tørre å spørre de rundt seg om gode råd, sier Ali.

Anbefaler folkehøgskole

– Kan folkehøgskolene være med å styrke demokratiet?

Absolutt. Folkehøgskole er svært viktig alternativ for mange som ikke ønsker å starte på studier eller jobb med en gang. Mange burde få mulighet til å velge folkehøgskole også i framtiden, sier Ali.

Ali vil anbefale folkehøgskole.

Folkehøgskolene viser at det er mulig å ta i bruk hele landet, slik at ungdom kan bli kjent med andre deler av Norge. Det mener jeg er en viktig rolle folkehøgskolene har, og som vi ønsker å verne om.