Kjære mamma, pappa, kjæreste, bestemor, kompis, bestefar og venninne

Vi har en liten bønn på vegne av de mange tusen ungdommer som har startet opp på folkehøgskole i disse dager.

Tekst: Dorte Birch

Bilder: Elever og ansatte ved norske folkehøgskoler

2015-12-30_1451473593

Nesten 7500 ungdommer har begynt på folkehøgskole i høst

Nesten 7500 ungdommer har akkurat begynt på folkehøgskole og de er i full gang med å lære navnene på alle medelevene, bli kjent med skolen og å pynte på rommet.

De er travelt opptatt med alt det nye. Kanskje de får sendt deg en kjapp melding eller et bilde, eller kanskje du får en lang samtale der de forteller om alt som har skjedd. Kanskje er de glade, spente, slitne, overveldet eller bare veldig, veldig fornøyde med de første dagene på skolen.

Det er dog en ting som (nesten) alle folkehøgskoleelever har til felles. Det er noe de VELDIG gjerne vil ha fra deg:

Send et brev! Send mange brev! Send pakker og kort!

Det betyr mye for folkehøgskoleelevene å høre fra dere derhjemme

– Du blir voksen på folkehøgskolen

Første gang hjemmefra

For mange folkehøgskoleelever er året på folkehøgskole første gang de reiser hjemmefra. De møter en stor gruppe nye mennesker som ikke kjenner dem eller vet hva de står for. Det er både sunt og godt, men også tøft.

I alt det nye som skjer med dem, så setter de pris på å bli minnet om alle derhjemme som de er glad i. Man kan selvfølgelig sende dem en melding via sosiale medier eller epost, men det som betyr allermest er et brev eller en pakke.

åsane insta

Det lå bare ett eneste brev i posthyllene på Åsane folkehøgskole i morges

– Han har blitt mye mer selvstendig

En overraskelsespakke

Vi vet at mange folkehøgskoleelever også setter stor pris på å få pakker. Det kan være hjemmestrikkede sokker fra bestefar, de ekstragode kjeksene fra pappa, noen blader som mamma har kjøpt eller kanskje bilder fra kompiser og venner – klare til å henges opp på veggen på folkehøgskolerommet.

tag_fhsrom_1441363881

Mange folkehøgskoleelever pynter rommet med bilder av dem derhjemme

Eller hva med å sende et postkort når du er ute på tur? En liten tur til nabobyen eller en helgetur til London – send et kort til kjæresten din på folkehøgskole!

Rekordstor søkning til folkehøgskolene

Ikke sikkert du får svar med det samme

Folkehøgskoleåret er langt, men også kort. Det er mye som skjer. Linjefag, valgfag, fellesfag, turer og reiser, store prosjekter og små samtaler. Det er derfor ikke sikkert at du får et langt brev tilbake hver gang du sender et.

Men stol på dem som jobber på folkehøgskolene: elevene setter pris på brev hjemmefra! De sjekker posthyllene og enten de møter brevet med stor jubel eller med et lite smil, så betyr det mye for elevene å få en liten hilsen.

Send derfor brev allerede i dag!

tag_fhsrom_1440674404

Hva med å sende et kort?

Hva er adressen til folkehøgskolen?

Kjenner du ikke adressen til folkehøgskolen kompisen din går på? Da finner du den her. Klikk deg inn på riktig folkehøgskole, så så finner du adressen der.

Lykke til!

2015-09-09_1441821492