Intens forberedelse til skolestart

De første folkehøgskoler begynner skoleåret allerede til helgen. Og de er godt forberedt til et rekordhøyt antall elever.

Tekst: Dorte Birch

Ansatte og stipendiater fra Rønningen folkehøgskole på samling for å forberede et flott skoleår for 188 nye elever.

Allerede til helgen braker det løs for de første folkehøgskolene. Nervøse og spente elever møter opp med store forventninger og mange spørsmål. Hvordan skal året bli? Hva kommer jeg til å oppleve? Hvem blir mine nye venner? Hva kommer jeg til å lære?

På folkehøgskolene er det mange spente ansatte. I flere uker nå har gulv blitt bonet og vegger malt. Noen skoler har bygget nytt eller pusset opp og andre har utvidet kapasiteten for å få plass et rekordstort antall elever. Felles for skolene er at de står tomme og at de ansatte er godt i gang med forberedelsene.

Folkehøgskolene står tomme og venter på et rekordstort antall elever. Her fra Bømlo folkehøgskule.

Det er ikke for sent å søke om plass på folkehøgskole

Forberedelser på skolene

Det er mye som skal planlegges når over 7000 elever skal ha et lærerikt og motiverende skoleår. Innholdet på linjene skal finpusses, skoleprosjekter skal avtales, elevene skal informeres, rom skal fordeles, maten skal planlegges og byggene skal gjøres klar.

Den nyeste folkehøgskolen i Norge, SKAP folkehøyskole i Mandal, har overtatt et hotell og gjort det om til en folkehøgskole med plass til å skape ideer sammen med det lokale næringslivet. Selv i trappen blir man minnet om hva som er skolens kjerne

Denne uken har mange folkehøgskoler en såkalt forarbeidsuke der de planlegger året i fellesskap. Her diskuterer man alt fra skolens overordnede profil til mer praktisk koordinering av de ulike linjenes studieturer og hvilke konsekvenser det får for kjøkkenet.

Når det er fint vær, bruker man naturligvis uteområdet til planleggingsarbeidet. Her fra Voss folkehøgskole som har forarbeidsuke denne uken.

Tre grunner til at folkehøgskolene er så populære

Hvor skal elevene bo?

Folkehøgskolene har aldri hatt så mange elever som de har i år. Det betyr at mange skoler blir helt fulle. Dette kan gi utfordringer til de ansatte som skal lage planer over hvilke elever som skal bo på hvilke som. Siden det fortsatt er mange som søker om plass på folkehøgskole, så venter de fleste skoler til siste liten med dette arbeidet.

Det er mange hensyn å ta når man skal planlegge hvor elevene skal bo. Mange folkehøgskoler har ulike romtyper og alle skal helst ha den romtypen de ønsker seg. I tillegg skal de helst ha romkamerater de kan trives med slik at alle får et godt år.

Rektor ved Sogndal folkehøgskule er klar til å ta imot elevene

Hva skal man pakke til folkehøgskolen?

Til helgen braker det løs

Til helgen starter mange folkehøgskoler opp med taler og samling. Ofte vil også foreldre være invitert til å se skolen der ungdommene deres skal bo og lære i et år.

Den første tiden på folkehøgskole vil det å bli kjent med skolen og de andre elevene, stå i fokus. Dette er det første året hjemmefra for mange ungdommer og det er derfor viktig at de får en god start på skoleåret. Heldigvis vil over 7000 ungdommer få møte et skoleslag og noen ansatte som brenner for det de jobber med. Det er ikke uten grunn at folkehøgskolene kommer svært godt ut i tilfredshetsmålinger. Det er folkehøgskolenes ansatte som gjør at så mange elever reiser hjem og forteller så positivt om skolen de går på.

Ansatte og stipendiater ved Folkehøgskolen Nord-Norge foran skolens helt nye storlavvo som de har satt opp sammen med frivillige fra KFUK-KFUM

Rekordstor søkning til folkehøgskolene

Det er fortsatt mulig å søke om plass på folkehøgskole

Folkehøgskolene har alltid tatt imot søknader helt fram til skolestart. Faktisk tar mange skoler også imot nye elever etter skolen har begynt. En del skoler starter denne helgen og mange starter opp neste helg. Man bør derfor ikke vente alt for lenge med å søke.

Du finner oversikt over alle ledige plasser på alle folkehøgskoler her.

De ansatte ved Peder Morset folkehøgskole er klare til å ta imot elevene

Vi ønsker alle våre nye elever lykke til med et flott skoleår!