Josefine (20) utsatte jussutdannelsen for å gå på folkehøgskole

Josefine tenkte hun ikke hadde noe hastverk med å bli ferdig utdannet. Foto: Privat

Josefine Lundgaard var egentlig klar for å begynne på jusstudiet i Bergen, men valgte å utsette studiene for å ta et år på folkehøgskole.

– Jeg hadde veldig lyst til å reise og oppleve mer av verden, men syntes det var skummelt å skulle reise alene. Folkehøgskole virket som en fin mulighet til å kunne reise på en trygg måte, sier Josefine Lundgaard.

Josefine var egentlig klar for å begynne på jusstudiet i Bergen, men valgte likevel å utsette studiene for å ta et år på folkehøgskole.

– Flere av venninnene til storesøstera mi hadde gått på folkehøgskole. Det så spennende ut, sier hun.

Les også:

Tonje (19) valgte reiselivslinje på folkehøgskole over backpacking

Et vanskelig valg

– Jeg søkte jus mest for å se om jeg kom inn, ettersom det var et studium jeg lenge hadde vurdert, sier Josefine.

Selv om hun allerede hadde bestemt seg for folkehøgskole, ble hun usikker da hun om sommeren fikk tilbud om plass på jusstudiet.

Likevel valgte hun å utsette studiene og ta et år på Grenland folkehøgskole på linja Action og Bistand.

– Jeg tenkte at man ikke har noe hastverk med å bli ferdig utdannet. Folkehøgskole er en unik mulighet man ikke får tilbake senere, forteller hun.

Josefine og klassen fikk prøvd mye forskjellig i løpet av folkehøgskoleåret. Foto: Privat
Josefine fikk utfordret seg selv på flere måter. Foto: Privat

Utfordret seg selv

– I løpet av året fikk jeg mulighet til å besøke Thailand, Moldova, Kenya, Uganda, Tanzania og Italia, sier hun. Reiser som ikke hadde vært mulig uten folkehøgskolen.

Det viktigste for Josefine var likevel vennskapene hun fikk.

– Flere av vennene mine fra folkehøgskolen bor nå også i Bergen. Det føles trygt å ha et nettverk i en ny by, sier hun.

Folkehøgskolen ga også muligheter til å utfordre seg selv.

– Jeg gjorde mye jeg aldri trodde jeg skulle tørre, som tandemhopp i Tanzania, strikkhopp på Rjukan og å rafte i Nilen, forteller hun. Disse opplevelsene ga henne en følelse av mestring som hun tar med seg videre.

Grenland Folkehøgskole

Sted: Porsgrunn
Elevplasser: 120
Linjer: 9
Undervisning pr. uke: 28-30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

«Strukturert friår»

– På folkehøgskolen lærer man å få struktur på lik linje som en studiehverdag, sier hun

Etter året på folkehøgskole begynte Josefine på jusstudiet i Bergen.

– Den største forskjellen er at når man studerer, må man håndtere stress på en helt annen måte. Folkehøgskolen er et «strukturert friår», sier hun.

Likevel mener hun at folkehøgskolen ga henne verdifulle verktøy.

– Det var en fin overgang til det å flytte hjemmefra.

En av mange fjellturer på folkehøgskolen. Foto: Privat

Angrer ikke

– Jeg vil absolutt anbefale folkehøgskole, sier Josefine. Det finnes så mange forskjellige linjer, så alle kan finne noe som passer for seg. Det er en unik mulighet til å bli kjent med nye mennesker, få opplevelser og prøve aktiviteter du aldri har gjort før.

For Josefine var det et valg hun ikke angrer på.

– Jeg ville aldri vært foruten folkehøgskoleåret. Det ga meg mye mestring uten stress og press, avslutter hun.

Søk folkehøgskole

Du kan søke fra 1. oktober.

Søk nå