Tonje (19) valgte reiselivslinje på folkehøgskole over backpacking

Tonje Takle-Hagen fikk besøkt flere land i løpet av året sitt på folkehøgskole. Foto: Privat

Tonje synes studietur med skolen var et tryggere, billigere og mer sosialt alternativ.

Som mange andre 19-åringer ønsket Tonje Takle-Hagen fra Kongsvinger å reise etter videregående.

– Jeg har alltid hatt en interesse og et ønske om å oppleve store deler av verden, og oppleve det som ung for å kunne ta med meg alle erfaringene videre i livet.

Hun vurderte å reise på backpacking, men synes det var vanskelig å finne noen å reise med, og å organisere hele turen selv.

Løsningen ble et år på linja Reiseliv Aktiv ved Setesdal Folkehøgskule, og reiser til blant annet Qatar, Thailand, Kambodsja, Malaysia, Sri Lanka og Maldivene.

Linja er en av flere som tilbyr en lang studietur som en del av folkehøgskoleåret.

For Tonje frista det med et sosialt år på folkehøgskole, der hun ville få venner med den samme interessen for reising, og at de ville få hjelp av skolen til å planlegge turen.

– Det virket også tryggere enn å skulle reise alene, med en lærer som vet hvordan landene fungerer, og mulighet for å lett få hjelp hvis man skulle ende opp i en vanskelig situasjon.

Planla deler av turen selv

Selv om reisemålene på studieturen var bestemt på forhånd, fikk elevene bestemme og planlegge mye av innholdet selv.

Elevene ble delt inn i par, som fikk ansvaret hver sin destinasjon der de skulle bestille overnatting, finne steder å spise og organisere aktiviteter.

Den lengste turen på Tonje sin linje varte i fire uker, der klassen besøkte Qatar, Thailand, Kambodsja, Malaysia, Sri Lanka og tilslutt Maldivene.

Hun besøkte også Gdansk i Polen og Bucuresti i Romania om høsten, og Island med klassen om våren.

Annerledes enn en ferie

Å reise på studietur med en folkehøgskoleklasse skiller seg fra en vanlig ferietur, forteller Tonje.

Blant annet er det aktivitetene og utflukter planlagt fordi man skal lære noe av det.

– I tillegg kan man komme nærmere lokalbefolkningen ved å lære om hvordan de lever sammenlignet med oss i Norge. Vi besøkte blant annet en barneskole i Siem Reap i Kambodsja. Da fikk vi møte barna og se og høre om hvordan skolen fungerer der.

Billigere enn å reise alene

For Tonje var også prisen avgjørende for at hun valgte å gå på folkehøgskole. Alt av transport, hoteller og mange aktiviteter på studieturen var inkludert i prisen.

Selv om hun måtte ha med en del lommepenger virket studieturen som et mye billigere alternativ.

– Prisen på folkehøyskole gir også mye mer enn bare reisen i seg selv. Den gir deg også venner for livet, kost og losji på skolen, alle andre type opplevelser og aktiviteter i nærområdet til skolen gjennom hele året og to tilleggspoeng som kommer godt med videre til studiet. For meg gjorde det at jeg valgte folkehøgskole istedenfor å reise selv.

Vil reise mer

Tonje kommer ikke til å gi seg med reising etter året på folkehøgskole, og planlegger å reise mer, både alene og med venner.

– Jeg føler at jeg har blitt mye tryggere på meg selv, sånn at jeg også kan reise alene. Jeg kommer nok også til å reise mer med de vennene jeg har fått i løpet av dette året, siden vi vet hvordan vi fungerer sammen på tur!

Vil oppleve verden sammen med nye venner?

Det er fortsatt mulig å søke folkehøgskole.

Se ledige plasser