Jonas (26) studerte og var i Forsvaret før han begynte på folkehøgskole

Jonas ser mange likheter mellom Forsvaret og folkehøgskole. Foto: Privat

– Folkehøgskoleåret er et av de beste årene i livet mitt, sier Jonas Sletten (26).

Jeg bestemte meg dagen jeg fikk svar på søknaden fra folkehøgskolen og takket ja til plass, sier Jonas Sletten, 26 år fra Folldal.

I oppveksten var Jonas aktiv innen idrett og musikk, og drev også med jakt og fiske. Etter videregående, hvor han gikk studiespesialisering, tilbrakte han et år i Forsvaret i Bardufoss. Deretter flyttet han til Oslo for å studere grunnskolelærer 1-7 ved OsloMet.

– Jeg begynte på studiet høsten 2019. Jeg trivdes godt det første året, men når koronaen kom ble mye endret, sier Jonas.

Etter tre år tok han pause fra studiet og fikk et årsvikariat på en barne- og ungdomsskole og jobbet han samtidig som gitarlærer i kulturskolen.

– Jeg trivdes godt i jobben, men følte meg ikke klar for å begynne å studere igjen. Da tok jeg et spontant valg og søkte på folkehøyskole, sier Jonas.

Gøy og innholdsrikt

I år har Jonas gått på linja Backpack Surprise på Folkehøgskolen Nord-Norge. Egentlig hadde han ingen plan om å gå på folkehøgskole, men etter å ha sett en reklame for ledige plasser på en folkehøgskole i Nord-Norge, bestemte han seg for å søke.

– Jeg ville gjøre noe gøy og innholdsrikt. Mange av vennene mine fortalte at folkehøgskole var et av de beste årene de hadde hatt, sier Jonas.

Han beskriver året som et minnerikt år – fullt av nye opplevelser.

– Jeg har fått utrolig mange gode minner å se tilbake på. Vi har blitt venner for livet, dyrket gamle interesser og fått nye.

Han nevner fellesturer, turneringer, konkurranser og rebusløp som høydepunkter.

– Vi var et lite kull i år, så man rakk å bli kjent med alle elevene, stipendiatene og lærere, forteller han.

Høydepunkt med backpacking

Jonas trekker fram backpacker-turen som et av høydepunktene i løpet av året.

– Jeg fikk dratt til syv nye land, og jeg hadde aldri vært utenfor Europa før denne turen, sier Jonas.

Turen inkluderte besøk til Nicaragua, Costa Rica, Thailand, Kambodsja og Vietnam, samt mellomlandinger i Miami og Oman.

– Vi så også flere templer og besøkte Angkor Vat, som er et av de største tempelkompleksene i verden, forteller han.

Backpacker-turen var et høydepunkt for Jonas. Foto: Privat

Jonas har fått dyrket gamle og utviklet nye interesser i løpet av folkehøgskoleåret. Foto: Privat

Forsvaret vs. folkehøgskole

Jonas ser mange likheter mellom Forsvaret og folkehøgskole.

– Man bor tett og blir godt kjent med mange nye. Det er sosialt og man vokser mye som person, sier han.

Ifølge Jonas stiller Forsvaret strengere krav, mens på folkehøgskole står man fritt til å velge en linje man har interesse for og oppleve nye ting.

Jonas anbefaler alle å velge folkehøgskole. Foto: Privat

Et av de beste årene i livet

– Jeg er veldig glad for valget jeg tok. Det har vært et fint år, jeg sitter igjen med mange gode opplevelser og nye venner, sier Jonas.

Han anbefaler folkehøgskole på det varmeste og oppfordrer alle til å søke på folkehøgskole.

– Det er et av de beste årene jeg har hatt i livet mitt, sier han.

Folkehøgskolene har fortsatt ledige plasser

Restplasstorget er åpent.

Finn din linje