Forsker og friluftsterapaut om folkehøgskole: – En motpol til stress

Carina Ribe Fernee føler seg fri i naturen. Foto: Privat

Forsker og friluftsterapaut ved Sørlandet sykehus, Carina Ribe Fernee, mener et år på folkehøgskole kan gi unge tid til å finne seg selv.

– Jeg har venner som har gått på eller jobbet på folkehøgskole. Det virker som et drømmeår.

Carina Ribe Fernee jobber som forsker og friluftsterapaut ved Sørlandet sykehus.

Der jobber hun med å bruke friluftsliv for å styrke pasientenes psykiske helse.

– Forskning viser at natur og friluftsliv bidrar til livskvalitet, helse og velvære gjennom avkobling, stressreduksjon og økt lykkefølelse, sier Fernee.

Les også:

(Gammel versjon) Mina og meg-Alexander anbefaler folkehøgskole: – Kan bety enormt mye

Friluftsliv er den linjekategorien der folkehøgskolene har størst tilbud.

Mange unge velger et år på ei linje der de både kan få en pause fra prestasjonspress, og komme nærmere naturen.

Fernee mener et år på folkehøgskole kan gi unge tid til å finne seg selv og la drømmer modnes. Hun anbefaler folkehøgskole til unge som trenger et pusterom fra prestasjonsjaget.

– Folkehøgskolen kan være en motpol til stresset mange unge føler i dagens samfunn, sier Fernee.

Les også:

Mener folkehøgskolene kan styrke studentenes psykiske helse

Selv om hun ikke har gått på folkehøgskole selv, har hun et positivt inntrykk av skoleslaget.

– Folkehøgskolen er en viktig overgang fra ungdom til voksenlivet, hvor man får venner for livet og en mellomstasjon før man eventuelt flytter for seg selv.

På Sørlandet sykehus er friluftsterapi en del av behandlingstilbudet som kombinerer psykisk helsearbeid med friluftsliv. Foto: Privat

Kan gi en pause fra kaotiske hverdager

– Jeg har sett hvordan friluftsliv kan gi unge en pause fra kaotiske hverdager, samt bidra til styrket selvbilde og bedre funksjon i hverdagen, sier Fernee.

Fernee er involvert i flere forskningsprosjekter som utforsker forholdet mellom helsefremmende arbeid og kontakt med naturen.

Prosjektene fokuserer på ulike grupper, inkludert barn og unge med nevropsykologiske vansker, og rehabilitering av unge mennesker rammet av kreft.

Carina Ribe Fernee anbefaler folkehøgskole til unge som trenger et pusterom fra prestasjonsjaget. Foto: Privat

Se alle friluftlivslinjene

Folkehøgskolene har løpende opptak, så det er ikke for sent å søke.

Utforsk linjene