Til hovedinnhold

Folkehøgskole løser oppgave for Michelin-restaurant

Elevene ved SKAP folkehøyskole fikk en spennende oppgave på vinterens Hackaton. De skulle løse oppgaver for Michelin-restauranten Under. Det er få ting som motiverer og engasjerer mer enn reelle oppdragsgivere som er profilerte og har spennende oppgaver de ønsker hjelp til å løse.  

Tekst: Kristin Vold Kelly, SKAP folkehøyskole, sist oppdatert: 25. februar

 

Et døgn med oppgaveløsing

Elevene på SKAP Kreativ Folkehøyskole fikk på vinterens Hackathon utfordre seg på problemstillinger knyttet til restauranten Under som nylig fikk tildelt sin aller første Michelin stjerne et snaut år etter den ble åpnet.

Selve Hackathon ble satt i gang med besøk på restauranten. Og det ble en opplevelse i seg selv. Å se nydelig arkitektur og design, og nyte roen man får av å se ut i havet på fisker, sjøstjerner og maneter som duver i bølgene var en herlig start på det intense døgnet som ventet elevene. Hackathon er et krevende døgn, der man får nøyaktig 24 timer på å løse et verdensproblem eller en oppgave. Etter de 24 timene skal man presentere løsningen for et dommerpanel. I dette tilfellet bestod dommerpanelet av Karsten Ersland fra SKAP og Kathrine Ubostad fra Under.

Ole-Kristian Jensenius og Aurora Gytre viser frem ulike skåler laga i forskjellige materialer med skjell. Bilde: Kristin Vold Kelly

Ole-Kristian Jensenius og Aurora Gytre viser frem ulike skåler laga i forskjellige materialer med skjell. Bilde: Kristin Vold Kelly

Dere har 24 timer til å løse et verdensproblem. Les om hvordan elever ved SKAP folkehøyskole løste Hackaton for tre år siden

Reelle oppgaver

Elevene kunne velge mellom tre ulike oppgaver:

  1. Skjell: Under bruker 1000 skjell per uke. Disse skjellene håndteres som avfall og man betaler for å bli kvitt dem. Dette er en utbredt utfordring. Hvordan kan man utnytte denne ressursen?
  2. Stortare: Havet er rik på ressurser og mange av dem utnyttes ikke i dag. Stortare er en av disse ressursene. Under har startet med å utforske bruk av stortare. Det viser seg at denne taren likner blant annet på skinn når den tørkes. Hvordan kan denne ressursen utnyttes?
  3. Vindusvask: Vinduene på Under må vaskes ukentlig. Per i dag har Under en robot. Hovedutfordringen med denne er at den må plasseres fysisk på vinduet da den suger seg fast. Dette må gjøres med dykker, og da er hele vitsen borte. Hvordan kunne man unngått dette?

 

Gruppa som tok andreplassen hadde blant annet laga denne prototypen av skjell som skal kunne tas med hjem som suvenir.

Gruppa som tok andreplassen hadde blant annet laga denne prototypen av skjell som skal kunne tas med hjem som suvenir. Bilde: Kristin Vold Kelly

Kreative løsninger

Oppgavene engasjerte. Det ble mange løsninger, og få timer med søvn. Og det var spente elever som godt forberedt framførte sine løsninger foran dommerpanelet.

De 16 gruppene fikk fem minutter hver på å presentere sine løsninger.

De som arbeidet med oppgaven om skjell presenterte blant annet mulighet for å utvinne kalk til keramikk, produksjon av asjetter og bestikk med skjell, middel mot brunsnegler i hagen, suvenirer, produksjon av glukose og strøsand på glatt vinterføre.

Løsningene for vindusvask var også kreative og nyskapende. Alt fra robotarmer som kunne feste vaskeroboten på vinduet, til skinner langs havbunn og vegg og en fjernstyrt robot med propeller.

Tangoppgaven hadde også mange fine løsninger. Såper og hudpleieprodukter med tang, utvinning av alginat, tau til teiner, skåler og eksklusiv gin lagd på tare kan nevnes.

Martin Jønsrud viser frem modellen han og gruppa har laga av glassruta på Under, og hvordan det skal kunne rengjøres enklere enn det gjøres i dag. Bilde: Kristin Vold Kelly

Martin Jønsrud viser frem modellen han og gruppa har laga av glassruta på Under, og hvordan det skal kunne rengjøres enklere enn det gjøres i dag. Bilde: Kristin Vold Kelly

Imponerende presentasjoner

– Dette har vært gøy, sa Kathrine Ubostad fra Under.

Hun fortalte videre til elevene at her var det mye kreativitet, og roste gruppene for å ha vært gode på prosess. Det kan være vanskelig å sette seg inn i en ny verden, men elevene hadde vært flinke til å ikke henge seg opp i de tingene man vanligvis tenker. Underveis fikk også mange av elevene ros for å være gode på historiefortelling. Presentasjonene imponerte.

Dommerne Kathrine Ubostad fra Under og Karsten Ersland fra SKAP gir tilbakemeldinger til gruppene som framfører. Foto: Kristian Vold Kelly

Dommerne Kathrine Ubostad fra Under og Karsten Ersland fra SKAP gir tilbakemeldinger til gruppene som framfører. Foto: Kristin Vold Kelly

Vinnerne

Da en vinner til slutt skulle kåres, var det Karoline Aurora Birgisdottir Schmidt, Tien Tran, Clara Iversen Peters og Nora Nedregård som stakk av med seieren med sin idè om produksjon av såper og hudpleieprodukter som inneholder stortare.

– I starten av prosessen trodde jeg ikke at vi kom til å vinne, sier Clara Iversen Peters. – Vi brukte lang tid på å bestemme oss for en løsning vi kunne bruke stortare til. Så jeg ble selvfølgelig ekstra glad da vi vant! Det var verd å jobbe med oppgaven hele natten.

Visuelt, vakkert og taktilt

Dommerne uttalte at det vinnergruppa presenterte var visuelt, vakkert og taktilt. Gruppa kunne vise til en bra prosess og hadde en imponerende presentasjon. Dette er noe restauranten Under trenger, nemlig naturlige produkter. Det er også mulighet for å gjøre produksjonen 100% lokalt. Nå blir det spennende å se hvilken vei dette tar videre.

De lykkelige vinnerne ser fram til middag og overnatting på Lindesnes Havhotell etter en velfortjent vinterferie.

Vinnergruppa med hudpleieprodukter som inneholder stortare. Fra venstre: Tien Tran, Clara Iversen Peters, Nora Nedregård og Karoline Aurora Birgisdottir Schmidt. Foto: Kristin Vold Kelly

Vinnergruppa med hudpleieprodukter som inneholder stortare. Fra venstre: Tien Tran, Clara Iversen Peters, Nora Nedregård og Karoline Aurora Birgisdottir Schmidt. Foto: Kristin Vold Kelly

 

1022

Mest lest

Tips fra elevene: hva skal du skrive i søknaden din?

Tips fra elevene: hva skal du skrive i søknaden din?

Usikker på hva du skal skrive i søknaden til folkehøgskolen du vil…

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Flere og flere folkehøgskoler tilbyr nå halvtårskurs. Sjekk oversikten over linjene med…

Sånn velger du folkehøgskole: Elevene gir sine beste tips!

Sånn velger du folkehøgskole: Elevene gir sine beste tips!

Noen bestemmer seg tidlig for hvilken skole eller linje de vil gå…

Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

Flere tusen søkere gjør denne tabben når de søker folkehøgskole. Det går…

Slik fungerer søknadsprosessen på folkehøgskolene

Slik fungerer søknadsprosessen på folkehøgskolene

Vi forklarer prosessen, fra søknad til skolestart.

Mest delt

Nå kan du søke folkehøgskole!

Nå kan du søke folkehøgskole!

Folkehøgskolene har nå åpnet for søknader for skoleåret 2025/2026. Etter 15. november…

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…

Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vurderer å søke seg på…

Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

Flere tusen søkere gjør denne tabben når de søker folkehøgskole. Det går…

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Flere og flere folkehøgskoler tilbyr nå halvtårskurs. Sjekk oversikten over linjene med…

Her er de nye folkehøgskolelinjene

Her er de nye folkehøgskolelinjene

Les hvilke helt nye linjer du kan søke på skoleåret 2025/2026.