Til hovedinnhold

Fellesskap, dannelse og personlig utvikling

Fellesskapet har en nesten altoverskyggende betydning i folkehøgskolen. Både læring og dannelse skjer i og gjennom fellesskapet på skolen. Slik skiller folkehøgskolen seg fra andre skoleslag som har en mer individualistisk tilgang til både læring og dannelse. I skolenes pedagogiske praksis er fellesskapet både vårt viktigste redskap og målet for mange av aktivitetene. Gjennom fellesskapet får læringen en dannelsesdimensjon, samtidig som læringen tilfører dannelsen en praktisk dimensjon.

 

Tekst: Tore Haltli, rektor på Sund folkehøgskole

 

tore-haltli

Tore Haltli, rektor

Personlig utvikling i fellesskapet

Personlig utvikling i folkehøgskolen handler først og fremst om å bli sett. Elevene blir sett som individer og de blir møtt som voksne, myndige personer.

Alt dette skjer i og gjennom fellesskapet som skapes på folkehøgskolen. Slik sett kan man si at fellesskapet er grunnlaget for den personlige utviklingen elevene opplever i løpet av skoleåret, og at det er gjennom møtet med et fellesskap at elevene lærer noe om seg selv.

Møtene mellom elever og ansatte

Når vi som jobber på skolen møter elevene som individer og ser dem som mennesker, er vi grunnleggende likestilt med elevene. Det er et møte mellom mennesker. Litt poetisk sagt, så kan vi si at i møtet med livets gåte, så er vi alle like. Her vet den unge like mye som den gamle, eleven like mye som den ansatte.

I møtet med elevene som myndige, voksne personer blir bildet noen ganger litt mer komplisert. Enkelte ganger oppfører elevene seg nemlig ikke som voksne; de er unge voksne som er i en brytning mellom det å være ansvarlige voksne og uansvarlige ungdommer. Utfordringen for de ansatte ligger i å møte elevene både som det de er og det de kan bli. I slike situasjoner er vi ikke reelt likestilte med elevene, men vi prøver å møte dem i øyenhøyde. Vi er i en pedagogisk situasjon hvor elevene har lov til å feile; vi ber dem om å gjøre noe de ikke alltid mestrer. Allikevel må vi å myndiggjøre dem i møtet: de må møtes med respekt og tillit. I et dannelsesperspektiv kan man si at vi oppfordrer elevene til å være de voksne, myndige personene som de er i ferd med å bli.

 

78

Mest lest

- Jeg elsker jobben min

- Jeg elsker jobben min

Folkehøgskolene har lærere som jobber døgnet rundt for elevene sine – bokstavelig…

Folkehøgskoleelever mer tilfredse enn studenter og vernepliktige

Folkehøgskoleelever mer tilfredse enn studenter og vernepliktige

Folkehøgskoleelevene troner for tolvte gang øverst som landets aller mest fornøyde blant…

Folkehøgskoledokumentar skal vises på Sundance Film Festival 2025

Folkehøgskoledokumentar skal vises på Sundance Film Festival 2025

Filmen er kalt «Folktales» og følger tre elever gjennom et år på…

Marte (22) var ikke klar for å studere etter videregående:…

Marte (22) var ikke klar for å studere etter videregående:…

9 av 10 av fjorårets folkehøgskoleelever vil anbefale folkehøgskole videre, viser en…

Hva er rullerende opptak? Folkehøgskolene forklarer

Hva er rullerende opptak? Folkehøgskolene forklarer

Folkehøgskolene har rullerende opptak. Men hva er egentlig rullerende opptak?

Mest delt

Nå kan du søke folkehøgskole!

Nå kan du søke folkehøgskole!

Folkehøgskolene har nå åpnet for søknader for skoleåret 2025/2026. Etter 15. november…

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…

Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vurderer å søke seg på…

Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

Flere tusen søkere gjør denne tabben når de søker folkehøgskole. Det går…

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Disse folkehøgskolelinjene kan du begynne på i januar

Flere og flere folkehøgskoler tilbyr nå halvtårskurs. Sjekk oversikten over linjene med…

Her er de nye folkehøgskolelinjene

Her er de nye folkehøgskolelinjene

Les hvilke helt nye linjer du kan søke på skoleåret 2025/2026.