Får stjernene til å skinne litt ekstra

Når tv-sendingene til Stjernekamp starter hver lørdag kveld, er det Ingvild Sandberg som har kledd opp alle artistene. Hennes sykarriere startet på folkehøgskole.

Tekst: Marit Asheim

IMG_0252– Folkehøgskole var for meg alt annet enn et tulleår, sier Ingvild Sandberg. Nå er hun engasjert som kostymeansvarlig for Stjernekamp i NRK.

– Jeg ville teste ut om dette var noe jeg ville jobbe med, og da var folkehøgskole et helt naturlig valg. Her hadde vi det mye friere enn på videregående, samtidig som året besto av både oppgaver og mye læring, sier hun.

Kreativ jobbhverdag

Arbeidsdagene i NRK er både kreative og hektiske. Alle artistene skal ha nye antrekk hver lørdag, og disse skal passe sammen med både låtvalg og ukens tema. Det er flere kostymeprøver underveis, og aller helst skal du være i forkant av kommende temaer. Kostymeavdelingen kan være en jungel å finne frem i.

IMG_0235– Her er det om å gjøre å være kreativ! Antrekk som har vært brukt i tidligere sesonger eller i andre program kan for eksempel få et helt nytt uttrykk med ny styling, eller kombinert med noe artisten selv eier. Det er mye mer jobb enn du skulle tro for de tre minuttene artisten vises på tv-skjermen, sier Ingvild.

Og vi skjønner det er mye å finne frem i! NRK har fire lagerrom, som inneholder alt fra kjoler og dresser, til hverdagsklær, kostymer, sko og tilbehør.

– Nesten alle programledere eller deltakere i de fleste sendinger er innom kostymeavdelingen før de kommer på tv, så her er det nok å gjøre, sier Ingvild.

Styrket utdanningsvalget

Ingvild gikk tegning, form og farge på videregående, og var ganske sikker på at hun skulle velge en kreativ yrkesvei. Gjennom året på Ringerike folkehøgskole fikk hun også bekreftet at dette var riktig.

– Du kan si at det var som å helle bensin på bålet, ler hun.

– Jeg ville leke meg litt i faget, og det fikk vi absolutt gjort på folkehøgskolen. Samtidig lærte vi veldig mye. IMG_0241På slutten av året laget vi for eksempel vår egen avgangskolleksjon. Vi tegnet fem plagg, og viste frem hva vi hadde laget på avslutningsfesten, sier hun.

– Man utvider også horisonten litt ved å gå på folkehøgskole. Du blir rett og slett en bedre menneskekjenner. Det i seg selv er egentlig grunn nok til å velge folkehøgskole.

Mange jobbmuligheter

– Mange tenker kanskje at å velge en yrkesvei innen søm eller tekstil er veldig ensformig, men det trenger det absolutt ikke være. Alle trenger ikke starte for seg selv, det er mange steder de har bruk for «sånne som oss», sier Ingvild. NRK, hvor hun selv er engasjert i dag, er et godt eksempel, ellers nevner hun både teater, klesindustrien, kuratorstillinger, stylister, kulturledelse og innkjøpsstillinger.

– For min del har veien blitt litt til mens jeg har gått. Så lenge lysten er der får man det til, sier hun.