Med blod som kunst

Blod er ett av virkemidlene som journalist og fotokunstner Susanne Hætta bruker i sin kunst. Året på Jæren folkehøgskule staket ut retningen hun tok.

Journalist og fotokunstner Susanne Hætta med bildene Blood

– Jeg gikk på Jæren folkehøgskule skoleåret 95/96 på medialinja. Året staket ut kursen for den retningen jeg tok, og jeg har brukt nær sagt alt jeg lærte der. Deretter jobbet jeg både i studentavis og studentradio under studier i Bergen, før jeg gikk til journalistjobb i NRK Finnmark.

– Der jobbet jeg i mange år, før jeg fortsatt til flere jobber innen kommunikasjon. Det var inspirerende å få utfolde seg på mørkerommet på Jæren, selv om jeg hadde fotografert siden jeg var 7 år. For et par år siden ble foto viktigere for meg, til jeg startet eget firma. Jeg jobber nå som fotograf, frilanser, kommunikatør og forfatter, og det har jeg gjort et års tid på heltid nå. Vennskapene som ble dannet, prosjektene vi hadde, både de seriøse og de useriøse og kunnskapen jeg tilegnet meg på Jæren har gjort at jeg formet meg til den jeg ville være. Jeg ble mer moden og klar over egne interesser og evner i løpet av skoleåret. Jeg er en «mangesysler», og nettopp det at man får utfolde seg på mange arenaer på folkehøgskolen er gull verdt, både menneskelig og faglig.

– Jeg bor i Vadsø i hjemfylket Finnmark, lever av å være fotograf, men for tida bruker jeg mye tid på en bok jeg skriver om en eks-kriminell ransmann fra Finnmark, Sven-Eirik Utsi. Boka kommer ut til høsten, så nå jobber jeg intenst med den. Utstillingen Blood conversations stilles ut på Galleri Cyan i Oslo neste vår, og ellers sysler jeg med langsiktige foto- og kunstprosjekter som jeg forhåpentligvis når ut med i årene som kommer.

Blodkunst

Fotokunstner Susanne Hætta viste utstillingen Blood conversations i Berlevåg i mars. Som tittelen sier, er blod et virkemiddel for å skape følelser rundt flere tema, blant annet religion og slektskap. – Jeg har en sosialantropologisk tilnærming til blodet, som er et utrolig ladet materiale, samtidig som det er essensielt for liv og menneskelighet, sier Hætta.

Susanne Hætta - Kors

I Berlevåg viste Hætta også portretter og svarthvitt-bilder. Selv om hun ikke er naturfotograf, finner hun ofte motiver utendørs. – Finnmark og Varanger har et spesielt lys, og jeg har ofte detaljer i naturen i fotografiene mine. Vinteren bærer med seg utrolig mange estetiske kvaliteter og disse forsøker jeg å fange med kameraet, forteller hun.

Noen kjenner kanskje til Susanne Hætta både som journalist i NRK Finnmark og som informasjonssjef i Varanger Kraft. Fotograferingen har likevel vært med henne i alle år, og i fjor tok hun steget ut i tilværelsen som fotograf og skribent på heltid. – Da jeg begynte for meg selv i mai 2014, var det slutten på en prosess som hadde startet inni meg flere år tidligere. Samtidig var det startskuddet for et helt annet liv, der det kreative spiller hovedrollen i mitt yrke på en annen måte enn før, forteller Hætta.

Du kan følge henne på Instagram eller på Facebook.

Susanne Hætta, (født 16. februar 1975 i Alta) er en samisk fotograf, kunstner, journalist, kursholder og forfatter..

Hætta bor i Vadsø og driver selskapet Susannefoto AS. Fra 1999 til 2007 var hun journalist i NRK Finnmark. I perioden 2007–2009 var hun ansatt som kommunikasjonsrådgiver i NAV. Fram til 2014 var hun informasjonssjef i Varanger Kraft. Siden da har hun jobbet for fullt i eget selskap.

Utdannelsen hennes består av mellomfag i sosialantropologi og mellomfag i folkloristikk ved Universitetet i Bergen. Hun har også studert samisk kulturkunnskap ved Universitetet i Tromsø, samfunnsfag ved Høgskolen i Finnmark og informasjonsledelse ved Høgskolen i Bodø.

En av hennes fotoutstillinger, «Blood conversations», har fått spesiell oppmerksomhet siden hun brukte blod som materiale – inklusiv eget blod. Svarthvitt-foto er imidlertid Hættas primære fotografiske uttrykk.

Foto: Torgrim Halvari

Tekst: Øyvind Krabberød