Elisas folkehøgskoleår blir NRK-serie: – Skummelt og gøy

Gjennom hele året har Elisa og de andre elevene blitt filmet nærmest konstant. Etter hvert ble hun vant til å ha kameraene rundt seg. Foto: Privat

Da Elisa begynte på folkehøgskole, fikk hun ikke bare en ny hverdag. Hun og de andre elevene skulle også bli filmet døgnet rundt.

– Å begynne på folkehøgskolen var som å komme til et nytt land, der alle snakket samme språk utenom meg, sier Elisa Glomset Kjersem.

I 2021 begynte Elisa på tegnspråklinja på Ål folkehøyskole og kurssenter for døve. Selv er hun ikke døv, men har en tante og onkel som kun snakker tegnspråk. Ål folkehøyskole er den eneste norske folkehøgskolen der majoriteten av elevene og lærerne døve.

– I starten var det veldig skummelt, fordi jeg ikke kunne kommunisere med dem, sier hun.

I ett år har TV-kameraer fulgt Elisa og klassekameratene hennes. Resultatet ble TV-serien «Ål Inn», som kommer på NRK TV 14. februar.

Bilde tatt nedenfra. Elisa står på en hengebro og smiler ned til fotografen.
Elisa har fått prøve seg på mange ulike aktiviteter gjennom året på Ål. Foto: Privat

Les også:

Alt du ikke tør å spørre om før du begynner på folkehøgskole

Søkte de hørende i starten

– Jeg ville kunne kommunisere med tanten og onkelen min på tegnspråk. Det er hovedgrunnen til at jeg begynte på Ål, sier Elisa.

Da hun skulle begynne på folkehøgskole, var hun først nervøs og usikker. Nå er hun stipendiat, også kalt andreårselev.

– I begynnelsen var alt uvant, men etter hvert kom jeg inn i rutinen. Jeg har fått oppleve utrolig mye.

Elisa var ikke alene om å kunne høre på folkehøgskolen. I begynnelsen søkte hun mer til de hun kunne bruke stemmen sammen med, men etter hvert som kunnskapene i tegnspråk ble bedre, ble også vennekretsen utvidet.

– I november eller desember det første halvåret, begynte jeg å komme inn i døvekulturen og døvesamfunnet. Da kjente jeg på et fellesskap, men det tok litt tid, sier hun.

Ål folkehøgskole

Sted: Ål
Elevplasser: 46
Linjer: 4
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Ble vant til kameraene

Gjennom hele året har Elisa og de andre elevene blitt filmet nærmest konstant.

– I starten var det uvant, men etter hvert føltes det nesten mer naturlig enn å ikke bli filmet. Av og til når kameraene ikke var der, lurte jeg på hvor de var, sier hun.

Nå snakker Elisa flytende tegnspråk, og synes det gir henne en egen ro.

– Det er en annen måte å kommunisere på, som gir meg mer ro i hodet enn masse prating, sier hun.

Hun syntes det vanskeligste med å lære tegnspråk, var å kutte stemmen helt.

– Når jeg skal bruke stemmen igjen, etter lang tid uten, merker jeg at jeg noen ganger glemmer ord. I tegnspråk kuttes mange små-ord som jeg da glemmer å bruke med stemmen, sier Elisa.

Nå snakker Elisa også tegnspråk med de hørende på skolen.

– Det synes jeg er vanskelig. Med dem hører vi jo uansett, men målet er i utgangspunktet at på Ål skal alle snakke tegnspråk, sier hun.

En av tingene Elisa har fått oppleve på folkehøgskolen er isfiske. Foto: Privat

Elisa har blitt mer utadvendt og utviklet seg mye i løpet av året på Ål. Foto: Privat

Skinnet håret

Elisa og de andre folkehøgskoleelevene fant på mye sprell i løpet av folkehøgskoleåret. Blant annet barberte de av seg håret, noe man kan se i den andre episode av NRK-serien.

– Nå har jeg akkurat skinnet meg for tredje gang – det ga mersmak, sier hun.

For to-tre år siden fikk Elisa vite at hun har diagnosene asperger, ADHD og spesifikke lese- og skrivevansker, noe som også kommer frem i serien.

– Først kom det som et sjokk. Jeg visste ikke jeg hadde det, men jeg følte på meg at jeg var annerledes enn andre.

Etter at hun fikk diagnosene følte hun seg ti kilo lettere.

– Det var en gave. Endelig fikk jeg vite at det ikke var noe galt med meg, selv om jeg er annerledes enn andre, sier Elisa.

Blitt tøffere

– Det beste med folkehøgskolen har vært å lære tegnspråk og få nye venner, sier hun.

Nå kan Elisa endelig komme hjem i feriene og snakke med onkelen og tanten.

– Årene har vært utrolig bra. Jeg har utviklet meg sosialt, blitt tøffere og mer utadvendt. Jeg har også turt å gjøre ting jeg aldri har gjort før, blant annet å rafte og gjøre andre ekstremsportaktiviteter.

Hun trives fortsatt på folkehøgskolen, og i år har hun fått mer ansvar enn i fjor. Videre er planen å studere og arbeide med noe tegnspråkrelatert.

– Nå føler jeg meg hjemme her, sier Elisa.

Det er ikke for sent å søke folkehøgskole!

Folkehøgskolene har mange ulike linjer.

Utforsk dem her