OL, VM og folkehøgskole

Med både Ungdoms-OL og junior VM på timeplanen, har det siste året vært travelt for Herman Møller Svendsen. Han angrer likevel ikke et sekund på at han på fulltid også er folkehøgskoleelev.

Tekst: Marit Asheim

– Jeg begynte på folkehøgskolen for å få meg et treningsår, forteller Herman Møller Svendsen, som i år er elev på Rødde folkehøgskole i Melhus utenfor Trondheim. Han har lenge vært aktiv utøver i snowbordcross, og følte han trengte tid til å finne mer motivasjon til å satse videre på idretten.

– Det jeg ikke var forberedt på var at året skulle gi meg så mye mer, sier han.

Herman Møller Svendsen, Ungdoms-OL

Til tross for at året har vært travel angrer ikke Herman Møller Svendsen et sekund på at han valgte folkehøgskole.

Motivasjon for videre læring

Etter å ha fullført VG1 bygg og anleggsteknikk var Herman både skolelei og usikker på hva han ville videre. I tillegg hadde han begynt å miste motivasjonen for å satse på snowboard. Etter tips fra en fetter søkte han seg derfor til folkehøgskolen utenfor Trondheim. Håpet var at et år på linja «Freeride Japan» skulle gi han økt motivasjon til å satse videre på egen snowboardkarriere.

– Dette året er definitivt noe av det beste jeg har vært med på, stråler Herman.

– Folkehøgskolen er helt annerledes enn vanlig skole. Her får jeg bruke tid på både trening og snowboard i stedet for lekser. Det at vi hele tiden får holde på med noe vi liker gir økt motivasjon, forteller han.

For egen del har det resultert i økt motivasjon til å satse videre som aktiv snowboarder. I tillegg gleder han seg til å starte opp med VG1 helse og oppvekstfag til høsten.

– At jeg skulle finne tilbake motivasjonen både for videre skolegang og idretten hadde jeg aldri trodd på forhånd, sier Herman.

– Klassen her har blitt som en stor kompisgjeng som pusher hverandre, på en positiv måte. Det er utrolig å se den fremgangen som hver enkelt av oss har hatt, smiler han.

Ungdoms-OL

Under Ungdoms-OL på Lillehammer konkurrerte Herman i snowboardcross, en øvelse hvor fire utøvere konkurrerer samtidig gjennom en og samme løype.

Toppidrett og folkehøgskole

Den opprinnelige planen til Herman var å legge bort konkurranser for et år og bruke folkehøgskoleåret til trening. Da tilbudet om deltagelse i Ungdoms-OL på Lillehammer kom kunne han likevel ikke annet enn å takke ja. Som eneste nordmann i snowboardcross, og som en av fem norske utøvere i snowboard, ble OL-dagene noe han neppe glemmer med det første.

– Det var utrolig artig å få være med, sier Herman.

– OL var et sinnsykt stort arrangement, og jeg er stolt over å ha fått være med, sier han.

Mange av de samme utøverne han ble kjent med på Lillehammer møtte han også igjen i VM i Slovenia. En litt uvanlig OL-oppkjøring hadde han likevel med folkehøgskoleklassen sin to uker i puddersnø i Japan.

– Studieturen vår til Japan ble en opplevelse for livet! Og jeg er helt sikker på at det også hjalp meg mye i forkant av konkurransen, forteller Herman.

– For meg handler snowboard om å ha det gøy. Og for å øve opp både balanse og triksing er skogskjøring noe av det beste du kan gjøre, sier han.

Selv om året har vært travelt har det å kombinere skolegang med å være aktiv idrettsutøver gått ganske greit.

– Her har vi de beste lærerne jeg noen gang har vært borti! Alle er blide og vil deg godt. Det eneste kjipe for meg har vært å måtte reise fra klassen og skolen i noen perioder for å kunne delta på konkurranser, sier Herman.

– Motivasjonen min med å reise på folkehøgskole var å få tid til å trene. I løpet av månedene på Rødde har jeg likevel erfart at vennene jeg har fått her har blitt mer og mer viktige for meg. Jeg trives utrolig godt og skal nyte de ukene som er igjen, sier han.

Etter året på folkehøgskole er motivasjonen både for videre skolegang og for satsing på snowboardkarrieren styrket for Herman Møller Svendsen.