Hvordan kan det være ledig plass når folkehøgskolene er fulle?

Det har aldri vært flere elever på norske folkehøgskoler, men det er fortsatt mulig å få plass. Hvordan kan det henge sammen?

Tekst: Dorte Birch Foto: Bård Ek

Det er fortsatt mulig å søke om plass på folkehøgskole

Mulig å søke fram til skolestart

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Det er derfor mulig å søke når som helst, også helt fram til skolestart i august. Faktisk har det lenge vært slik at en stor andel av elevene først søkte om plass i løpet av sommerferien eller rett før skolestart.

Det som er nytt, er at så mange skoler og linjer er fulle allerede tidlig på våren. Folkehøgskolene har aldri hatt så mange søkere så tidlig før. Det er dog fortsatt mulig å søke fram til skolestart, akkurat slik det alltid har vært.

_DSC2057

Mange har søkt tidligere enn før, men det er fortsatt ledige plasser. Man kan søke helt fram til skolestart.

Hva betaler man for på folkehøgskolen?

Mange folkehøgskoler tar inn flere elever enn vanlig

Folkehøgskolene er nå gjennomsnittlig 100 prosent fulle. Da skulle man tro at alt håp var ute og at det ikke var mulig å få plass. Slik er det heldigvis ikke. En god del skoler tar inn flere elever enn de i utgangspunktet har plass til.

Det betyr naturligvis ikke at det ikke er plass til alle elevene de tar opp. Det er både senger, mat og lærere til alle. Skolene har rett og slett utvidet kapasiteten fordi søkermassen ble så stor og fordi det har vært vanskelig å si nei til ivrige søkere.

_DSC1375

Selv om mange folkehøgskoler tar inn flere elever i år enn vanlig, så er det plass til alle som kommer inn.

Tre grunner til at folkehøgskolene er så populære

Alle ledige plasser legges ut på Restplasstorget

Det hender at dem som har søkt og fått plass på folkehøgskole, skifter mening. Dermed kan det bli ledig plass selv på noen av de mest populære linjene.

Alle ledige plasser legges ut på folkehøgskolenes Restplasstorg. Der vil man kunne finne linjer der det står «få plasser». Få plasser betyr at det kun er en eller to plasser igjen på linjen. Det lønner seg derfor å sende en søknad fort.

Hvis det står "få plasser" ut for en linje, så betyr det at det kun er 1 eller 2 plasser igjen på linjen. Da bør man søke fort.

Hvis det står «få plasser» ut for en linje, så betyr det at det kun er 1 eller 2 plasser igjen på linjen. Da bør man søke fort.

– Jeg trodde folkehøgskole var litt oppskrytt

Hvordan søker man på folkehøgskole?

Det er svært enkelt å søke på folkehøgskole. Alle ledige plasser på alle norske folkehøgskoler ligger på folkehøgskolenes felles nettside. De er delt inn i seks hovedkategorier slik at man enklere finner en linjetype som kan interessere. De seks kategoriene er:

Når man har funnet en linje man ønsker å søke på, så sender man en søknad. De fleste skoler vil sende svar i løpet av noen få dager. Da trenger man bare å takke ja til plassen og å begynne å pakke.

Nettside2

Det er fortsatt mange spennende linjer å velge mellom på norske folkehøgskoler.

Hva skal man pakke til folkehøgskolen?