Fagområde

Tilrettelagte tilbud og botrening

Har du behov for ekstra støtte i hverdagen? Ønsker du å trene på praktiske gjøremål og bli mer selvstendig?

Vårt tilrettelagte tilbud på folkehøgskolen er skreddersydd for deg som trenger litt ekstra tilrettelegging i folkehøgskolehverdagen. Her får du muligheten til å vokse i ditt eget tempo, med støtte fra erfarne lærere og miljøarbeidere som er opptatt av at du skal ha det bra. Du blir en del av et trygt og inkluderende fellesskap.

Botrening

Du får hjelp til å mestre hverdagslige oppgaver som matlaging, personlig økonomi og husarbeid. Du vil oppleve å få mer kontroll over din egen hverdag gjennom praktisk læring og tilpasset veiledning. Målet er at du skal bli mer selvstendig. Samtidig er alltid de ansatte der for å gi deg støtte når du trenger det.

Spennende aktiviteter

I tillegg til botrening vil du få muligheten til å delta i andre spennende aktiviteter og fag som passer for deg. Det kan være alt fra kreative verksteder, idrett og friluftsliv, til kunst og kultur. I tillegg får du muligheten til å reise. Du vil reise både på turer i nærområdet og lenger av gårde sammen med lærer og klassekamerater.

Et inkluderende sosialt miljø

Du vil få muligheten til å være en del av et større sosialt miljø, der alle respekterer og støtter hverandre. Folkehøgskolen vil legge til rette for at du skal kunne delta i det som skjer på skolen. Samme hva slags bakgrunn eller hvilke behov du har.

Hvis du ønsker et år der du kan utvikle deg selv, få nye venner og lære deg nye ting, samtidig som du får den støtten du trenger, er vårt tilrettelagte tilbud noe for deg. Du vil få et minnerikt år på folkehøgskolen. I tillegg får du med deg ferdigheter du kan bruke resten av livet.

I løpet av året vil du:

• Få tilrettelagt undervisning for deg som trenger ekstra støtte
  • Bo i et inkluderende miljø og fellesskap
  • Øve på praktiske gjøremål som gir selvstendighet

Velkommen til et skoleår som er tilpasset akkurat deg på våre tilrettelagte tilbud!

På folkehøgskoler med særtilskudd trenger du ikke NAV-støtte

Noen folkehøgskoler mottar særtilskudd fra det offentlige fordi de har en stor andel elever med funksjonsnedsettelser. Det innebærer at du som elev på en av disse skolene ikke trenger å søke støtte fra NAV til å dekke merkostnader for folkehøgskoleåret ditt.

Etterlengtet møte med Herman Flesvig

Parodien A-klassen ved Risøy folkehøyskole laget av «Førstegangstjenesten» våren 2020 gikk viralt, og er snart sett 165 000 ganger. Forrige uke var de spesielt inviterte gjester på førpremieren til sesong to av den populære serien.

Tidligere elever

Marta Strand

Eg syns det er veldig kjekt å gå på Sunnfjord Folkehøgskule. Det skjer alltid mykje eg kan delta på, og eg har blitt meir sjølvstendig både i ansvaret for meg sjølv og sosialt. Eg tørr å ta meir kontakt med folk og har fått mange nye venner

Marta Strand
Sunnfjord Folkehøgskule
Fabian

Hei, jeg heter Kirsti Gaustad og er mammaen til Fabian. Jeg ønsker å berømme Rønningen for den innsatsen de gjør for at Fabian skal ha et godt og innholdsrikt år på folkehøgskole. Han STORTRIVES på Rønningen.

Fabian
Rønningen folkehøgskole
Thea Sam Henriksen

«Året mitt på Musikk Bo Fritid har vært det beste året på skole siden førsteklasse. Nye venner, nye muligheter, nye opplevelser og en ny deg. Et år på MBF forandret meg til en bedre person, en som kan ta bedre beslutninger.»

Thea Sam Henriksen
Musikkfolkehøgskolen Viken
Erik Flage

Det jeg synes har vært kjekt på Manger var å bli kjent med alle de kjekke elevene i klassen på MBF og ellers på skolen. Og så er der så mange kjekke lærere som finner på alt mulig gøy; spill og tøysing og matlaging på MBF sitt eget kjøkken.

Erik Flage
Manger folkehøgskule
Fredrik Oliver Paulsen - Golf.Idrett - 21/22

Dette har vært tidenes år! Jeg tror jeg rett og slett har blitt en annen versjon av meg sjøl.

Fredrik Oliver Paulsen - Golf.Idrett - 21/22
Sunnmøre Folkehøgskule
Victoria Lid Nesvik

Det beste med Ålesund folkehøgskole er vennene du får. Og minnene.

Victoria Lid Nesvik
Ålesund Folkehøgskole
Erick Merkesdal

Det var, og er, det beste året jeg noen gang har hatt. Er et minnet for livet. Utorlige bra folk og personale.

Erick Merkesdal
Manger folkehøgskule
Amanda Ros - Musikk.Friluft - 21/22

Dette er et veldig sosialt år, og det er lett å få venner. Her blir du godt kjent med alle.

Amanda Ros - Musikk.Friluft - 21/22
Sunnmøre Folkehøgskule

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Aktuelle linjer