Fagområde

Solidaritet, bærekraft og miljø

Er du opptatt av miljøet? Ønsker du å bidra til en mer bærekraftig og rettferdig verden?

På våre linjer innen solidaritet, bærekraft og miljø får du dykke dypt ned i globale utfordringer. Du lærer også om hvordan vi kan ta vare på både mennesker og planeten. Dette er linjen for deg som vil bruke et år på å gjøre en forskjell og som er opptatt av verden, naturen og miljøet.

Lær om bærekraftig utvikling

Gjennom undervisning og praktiske prosjekter får du en dypere forståelse av bærekraftig utvikling og klimaforandringer. Du vil lære om hvordan du kan redusere ditt miljøavtrykk. Du vil også lærer å leve mer bærekraftig og å inspirere andre til å gjøre det samme. Fra resirkulering og gjenbruk til energibesparende tiltak og matproduksjon – her får du å se hele bildet.

Et år for fremtiden

I tillegg til bærekraft, kan du jobbe med temaer som sosial rettferdighet og global solidaritet. Du kan få mulighet til å delta i frivillige prosjekter. Dette kan være både lokalt og internasjonalt. Prosjektene kan innebære alt fra å jobbe med utsatte grupper til å arrangere kampanjer.

Få kunnskap og kontakter du kan ta med deg videre hvis du ønsker å jobbe innen dette feltet i fremtiden.

Bli med og gjør en forskjell på solidaritets- og bærekraftslinje på folkehøgskole!

Lofoten Folkehøgskole får Folkehøgskolenes bærekraftpris

Folkehøgskolen blir hyllet for å ha kuttet flyreiser til utlandet og redusert kjøttforbruk.

Nå kan du nominere din skole til bærekraftprisen

For tredje år på rad skal folkehøgskolenes bærekraftpris deles ut. Les mer om hvordan du nominerer din skole her.

Tidligere elever

Lena Eriksen

Garantert et spennende og innholdsrikt år. Du får rom til å utvikle deg som menneske. Det er en fin skole der det er veldig lett å være sosial med mange. 100% finner du deg en venn eller flere. Du lærer å akseptere andre mennesker.

Lena Eriksen
Ida Gabrielsen

Uforglemmelig og lærerik opplevelse i trygge rammer!

Ida Gabrielsen
Simon Omsland Zakariassen

Året mitt har vært innmari godt. Jeg har fått gode nye venner, og jeg har jeg følt at folk virkelig bryr seg om meg. Opplevelser som å faktisk få være til hjelp for folk som sliter eller å bo ute en natt i Oslos gater, vil gjøre inntrykk.

Simon Omsland Zakariassen
Oslofjord Folkehøgskole
Simon Rørtveit-Nesheim

Afrika-linjen gir meg en variert hverdag, får meg til å utfordre egne verdier, gir meg innsikt og perspektiv

Simon Rørtveit-Nesheim
Sofie Sorland

Mitt år på Globalt Fokus er uforglemmelig. Jeg har aldri før opplevd et så godt klassemiljø, aldri før blitt så komfortabel med klassekameratene og lærer. Globalt Fokus er som min andre familie. Afrikaturen var helt ubeskrivelig.

Sofie Sorland
Folkehøgskolen Sørlandet
Eirik Alexander Elvevold Mostue

Året på Elverum var rikt på opplevelser jeg aldri vil glemme. I skoleåret møter man både hyggelige medelever og lærere. Folkehøgskolen er for deg som ønsker deg utfordringer, spennende fag og å gå utenfor komfortsonen sin. Klar for fremtiden.

Eirik Alexander Elvevold Mostue
Mari Fjermedal, Solidaritet Nord-Sør

Du vert så godt kjent med både elevar, lærarar og den utruleg vakre staden. Det tok ikkje lang tid før Sund blei heimen min, og det er han enno.

Mari Fjermedal, Solidaritet Nord-Sør
Sund folkehøgskole
Leah Sophie Hansen-Elgueta

Jeg lærer masse, går utenfor komfortsonen og får bidra mye. Det å være «venn i hverdagen» har virkelig gjort inntrykk. Jeg har fått så mange gode samtaler både med store og små!

Leah Sophie Hansen-Elgueta
Elverum folkehøgskule

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Aktuelle linjer