Fagområde

Musikk, scene og teater

Er du glad i musikk, dans eller teater? På våre linjer innen musikk, scene og teater får du en unik mulighet til å utforske din kunstneriske side.

Her kan du utvikle deg som scenekunstner. Du får samtidig jobbe tett sammen med andre i produksjoner og som deler din lidenskap.

Musikk – finn din egen stemme

Enten du spiller et instrument, synger eller lager musikk digitalt, får du veiledning og inspirasjon til å utvikle deg. Du vil jobbe med alt fra musikkteori til liveopptredener. Kanskje du til og med vil komponere din egen musikk? Studioene og utstyret er tilgjengelige langt utover skoledagens slutt. Her trenger ikke kreativiteten stoppe etter middagen.

Skap magi på scenen

På teaterlinjene får du utforske alle aspekter av scenekunsten. Alt fra skuespill og regi til lys, lyd og scenografi. Du vil delta i produksjoner og forestillinger, lære å uttrykke deg gjennom bevegelse og ord, og kanskje til og med skrive ditt eget teaterstykke. Her får du muligheten til å utvikle deg som skuespiller og scenearbeider i et kreativt miljø.

Et år med dans på folkehøgskole

På danselinje på folkehøgskole får du muligheten til å utvikle deg som danser, enten du er nybegynner eller har erfaring fra før.

Gjennom året kan du utforske ulike dansestiler, som jazz, ballett, moderne dans og hip hop. Samtidig får du jobbe med både teknikk, uttrykk og koreografi. Velg en linje med fokus som passer akkurat for deg.

Du vil være med på å sette opp forestillinger og samarbeide med andre dansere i et kreativt miljø.

Utforsk dine kreative evner

Musikk, dans og teater handler om å uttrykke seg, utforske nye sider ved deg selv og utvikle dine kreative evner i et godt og trygt fellesskap. Du vil møte engasjerte og faglig sterke lærere som er eller har vært aktive i bransjen.

Hvis du vil bruke et år på å fordype deg i musikk, dans eller teater, er folkehøgskole stedet for deg!

– Jeg har aldri vært lykkeligere enn det jeg har vært det året her

«Jeg kom inn på skolen, jeg takket ja, og jeg har aldri vært lykkeligere enn det jeg har vært dette året her», skriver Ella Seim Hals, elev på Romerike folkehøgskole.

Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole

Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har fått flest søknader nå.

Tidligere elever

Ewe Silvennoinen

Jeg la meg ALT for sent. Det var så koselig på kveldene, og mye som skjedde – jeg ville bare utnytte tiden jeg hadde på Follo til det fulle. Det gikk så fort! Jeg oppfordrer alle som har interesse for sang til å søke på Vokallinjen på Follo.

Ewe Silvennoinen
Follo Folkehøgskole
Thomas A. Perricone

Heimtun for meg har vært et unik opplevelse, og det har hjulpet meg å utvikle hvem jeg er og hvordan jeg forholde meg med folk rundt meg. Jeg har også fått dyrke lidenskapen min takket være lærerene!

Thomas A. Perricone
Buskerud Folkehøgskole
Thor Normann, tidligere Solbakken-elev, nå skuespiller.

Jeg fant latteren min på Solbakken Folkehøgskole! Et år med mye glede, og egenutvikling. Og, jeg lærte «å gi litt faen» - alt må ikke være perfekt, for å tørre. Flott at skolen er litt liten, du blir kjent med alle. Miljøet er lite og intimt!

Solbakken folkehøgskole
Mina Try, tidligere Solbakken-elev, nå teaterhøgskole-student ved Khio. Foto: Arnar Bjorøy

Jeg vil anbefale Solbakken Folkehøgskole fordi det er en mindre skole, med færre elever i klassene, og derfor større fokus på individet. Som elev opplevde jeg å få stort faglig utbytte, og det tror jeg nettopp har en sammenheng med skolens størrelse.

Susanne Naas Bjørkely,

Jeg har fått utfordret meg selv, har fått utfordre andre og vært med på så mange morsomme prosjekter. Black box har blitt som et hjem, og livet er perfekt når jeg er der sammen med den fantastiske teaterfamilien min. Jeg kommer til å savne det

Susanne Naas Bjørkely,
Harstad Folkehøgskole
Håvard Husevåg

"På Viken lærte eg verdien av ein god, trygg og konstruktiv dialog på øvingsrommet, backstage, og før og etter konsert. Eg har fått mykje erfaring både på og utanfor scena, og ikkje minst gode vennskap som vil prege musikken og livet vidare"

Håvard Husevåg
Musikkfolkehøgskolen Viken

Sveinung Johan Tørresby

Gode lærere, fantastiske medelever og veldig kjekt. Jeg får prøve ut mye nytt og forskjellig, både i band og som solomusiker. Mitt beste år til nå!

Sveinung Johan Tørresby
Lundheim folkehøgskole

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Aktuelle linjer