Veksten i folkehøgskolene er et tydelig signal

De siste årene har det blitt stadig mer populært for norske ungdommer å gå på folkehøgskole. For kommende skoleår er også økningen stor. Over 8% flere har nå takket ja til en plass på folkehøgskole, sammenlignet med samme tidspunkt i fjor.

Økningen i elevtall kommer på toppen av allerede gode søkertall for folkehøgskolene de siste fem årene. Det kan selvfølgelig være mange grunner til at populariteten øker. Vi driver gode skoler, har de mest fornøyde elevene i landet (målinger utført av EPSI Norge) og har fokus på å se – og ikke minst gi utvikling – til den enkelte elev. 2014 var også et noe turbulent år for folkehøgskolene, hvor Regjeringen lanserte forslag om dramatiske budsjettkutt. Dette satte skoleslaget på dagsorden, og skapte et stort engasjement blant nåværende og tidligere folkehøgskoleelever. Vi fikk massiv støtte, og det ble svært tydelig hvor mange tilhengere folkehøgskolene har rundt i landet.

20141015_160044

Jeg tror likevel at hovedgrunnen til folkehøgskolenes vekst er nettopp skolene vi driver. Flere har fått øynene opp for hva et folkehøgskoleår innebærer. Det dreier seg overhodet ikke om «et friår på statens regning», men et viktig år som gir både læringsglede, økt samarbeidskompetanse og faglig utvikling. Det er en gledelig trend! Ikke minst sender det et tydelig signal til resten av skolenorge. Når karakterpresset så til de grader øker på alle andre arenaer, og stadig flere ungdommer sliter med psykiske helseplager, blir det stadig viktigere med en motvekt. Uten verken karakterer eller eksamener evner folkehøgskolene å gi elevene lyst og motivasjonen til å lære. Vi tror på at man lærer ved å gjøre og teste ut ting i praksis, og ser daglig at «ett år kan forandre mye».

Hva får man igjen for et år på folkehøgskole?

Dans_1