Tidligere folkehøgskoleelev (22) konkurrerer med Snapchat og Instagram

NTNU-student – og tidligere folkehøgskoleelev, Andreas Øgaard har utviklet appen Gobi sammen med fire studiekamerater. Appen seiler opp som favoritt i studentmiljøer.

Kristoffer Lande, Morten Stulen, Lars Erik Fagernæs og Kristian Rekstad har laget en konkurrent til Instagram og Snapchat

Appen ble lansert i august og fikk over 5000 brukere de første ukene.

– Det startet hovedsakelig med en tanke om at det er altfor vanskelig å dele hverdagslige bilder med flere personer. Gobi åpner for mulighetene for gruppebasert kommunikasjon, sier Andreas.

Idéen er utviklet sammen med studiekameratene Kristoffer Lande, Morten Stulen, Lars Erik Fagernæs, Kristian Rekstad som alle går andreklasse datateknologi på NTNU. Teamet på fem bruker mye tid på å pleie den nylanserte appen som dekker et behov som verken Snapchat eller Instagram kan tilby.

Fra folkehøgskole til app

Andreas (21) gikk på Ringebu Folkehøgskole i 2012-2013. Året på folkehøgskole ga ham mye motivasjon til videre studier.

– Etter et år på folkehøgskole lærte jeg at avstanden fra «å snakke om» til å faktisk realisere er lang. Det er altfor mange gode ideer som ikke blir noe av, forteller Andreas.

De unge apputviklerne kan vise til høy gjennomføringsevne. Fulltidsstudier på NTNU er tydeligvis ikke et hinder for de unge studentene.

Selv om vi stiller litt svakere på teoridelen, så får vi masse praktisk erfaring veldig tidlig i studieløpet, understreker Andreas.

Gobi har allerede over 5000 brukere en måned etter lanseringen

Sikter seg mot studentmiljøer i Norge og USA

Appen har blitt en suksess i studentmiljøet i Trondheim. Andreas er sikker på at det samme potensialet ligger i Folkehøgskolene.

En felles bildestory kan bidra til å skape et enda tettere samhold i folkehøgskolen, både innad og utad.

Andreas synes det er viktig å formidle til de der ute hvor kult et år på folkehøgskole faktisk er. Med Gobi kan du selv velge om gruppen skal være privat eller offentlig.

Nå gjenstår det å se om Gobi slår an på Harvard i USA.

Sjekk test av Gobi hos Tek.no

Tekst: Hanna Z. Gogstad