Starter fotballinje for jenter

Til høsten blir det mulig å gå på en fotballinje for bare jenter. Sunnfjord folkehøgskule starter nemlig en linje bare for jenter. Samtidig vil det være en fotballinje for gutter også på skolen.

Tekst: Mette Røstum

Are Gunnar Korsvoll er mangeårig lærer på fotballinja og forteller om grunnen til at de starter egen linje for jenter.

– Mange jenter kunne tenkt seg å gå på fotballinje, men er skeptisk til å gå på linje med mange gutter. Vi pleier å ha 1-2 jenter på den ordinære fotballinja hvert år. Fotballspillere er dessuten vant til å være delt inn i gutte- og jentelag.

Regine Sunde fra Drøbak går på fotballinja på Sunnfjord i år. Hun startet egentlig på en annen linje fordi hun var litt redd for å begynne på fotball i frykt for at alle der var toppidrettsutøvere.

– Gutter er jo sterkere i kroppen og tøffere i taklinger enn oss jenter, sier hun. Og for min egen del var det noen år siden jeg hadde spilt fotball aktivt. Derfor startet jeg på en annen idrettslinje selv om det var fotball jeg hadde mest lyst til å gå, forteller hun.

19-åringen sier det er gøy å spille med gutter, men at det blir litt utfordrende fordi de er sterkere og raskere. Det er bedre å spille med noen som man er på samme nivå med.

Det er noen praktiske utfordringer med å være en av få jenter på fotballinja. Ofte måtte jentene få eget opplegg, som f.eks. egen garderobe.

– Når det bare var én jente til, var det alltid vi som måtte dele rom på tur. Så vi to hadde ikke så mange å velge mellom som guttene. Heldigvis gikk jeg godt overens med den andre jenta, forteller Regine.

Jentefotball

Sunnfjord folkehøgskule starter egen fotballinje for jenter.

Mye felles med guttene

Fotballinja for jenter kommer til å være sammen med fotballinja for gutter på studieturer og elevkvelder, samt at de vil ha felles styrketrening på treningssenteret. De ordinære treningene kommer de to linjene til å ha hver for seg. Are Gunnar Korsvoll forteller om gode forhold for å drive med fotball hele året på Sunnfjord folkehøgskule.

– På Hafstadparken er det god plass, med to fotballbaner til rådighet. Hvis det er dårlig vær, kan elevene trene inne på treningssenter eller i hall med kunstgressbane.

Linjelæreren har i tillegg til lærerutdanning også tatt fag innen idrett og historie. Han har spillererfaring fra 2.divisjon, men er glad i det meste som har med idrett å gjøre.

Fotball jenter

Regine syns det er bedre å spille med jenter, for da er man mer på samme nivå.

Spiller for gøy

Regine har tro på egen fotballinje for jenter. Selv skal hun være stipendiat til høsten, hvis ikke hadde hun vurdert denne linja. Hun sier at det positive med å gå på fotball på folkehøgskole, er at man spiller mer for gøy.

– Jeg sluttet å spille fotball for tre år siden fordi det ble for seriøst. Her på folkehøgskolen spiller vi mer for gøy enn bare for å vinne.

Regine kan uansett anbefale å gå på fotballinja på Sunnfjord, om man er gutt eller jente. Så bra har hun hatt det dette skoleåret at hun syns det er vanskelig å skulle trekke frem bare ett høydepunkt.

– Det har vært morsomme treninger, for vi har ikke gjort det samme hver dag. Og vi har ikke bare trent fotball, f.eks. driver vi med footvolley også. Vi trener både inne og ute. Det er ikke bare treningsøkter mandag til fredag liksom, det er ikke ensformig. Turen til Brasil var veldig bra, og så har vi vært på fotballkamp i England.

footvolley

– Det har vært morsomme treninger, for vi har ikke gjort det samme hver dag. Og vi har ikke bare trent fotball, f.eks. driver vi med footvolley også, forteller Regine Sunde, elev på Sunnfjord folkehøgskule.