Reis på og med folkehøgskole

Det spørsmålet har du antakelig fått noen ganger. Kanskje du har svaret klart, eller så er du en av de som sier du skal reise eller jobbe et år, før du begynner på en utdanning.

-Hva skal du gjøre etter videregående?

Hvis du går på en reiselivslinje på folkehøgskole kan du kombinere interessen for reiseliv med et fantastisk skoleår. Folkehøgskole er mye fag, men også så utrolig mye annet som er verdifullt.

På folkehøgskolenes reiselivslinjer er det andre land og kulturer som står i sentrum

Ett år med reiseliv

I løpet av et folkehøgskoleår øver du opp både samarbeidsevner og sosiale evner. Du møter mennesker fra hele landet du ellers kanskje ikke ville snakket noe særlig med. Og du får et år med litt mer ro enn du er vant til fra videregående. Ro til å tenke på hva du vil gjøre fremover, og sjansen til å sjekke ut om for eksempel reiseliv er noe du vil jobbe med.

Kanskje du finner ut av at du vil jobbe med reiseliv etter folkehøgskolen?

Ulikt innhold

Reiselinjene på folkehøgskoler har ulikt fokus. Noen er rene backpacker-linjer, som drar på turer til ulike steder i verden. Noen linjer reiser kun til ett kontinent, som for eksempel Sør-Amerika Xplore-linjen.

Andre reiselinjer har et mer kultur-sosiologisk perspektiv, og fokuserer på å forstå det landet du skal reise til.

Du kan lese mer om de ulike reiselivslinjene til folkehøgskolene.