Kan man ikke lære noe om man har det gøy?

-Alt som er gøy her i livet er enten umoralsk, forbudt eller fetende, sa komikeren W.C. Fields i sin tid og denne holdningen deler han dessverre med mange. Det er noe useriøst ved det å ha det gøy. Gøy kan vi ha det i ferier og når vi har fri, men ikke ellers.

W.C. Fields tok feil

Faktisk er det så useriøst å ha det gøy at vi forteller våre barn at det å gjøre det bra på skolen, krever hardt arbeid og nitrist dedikasjon. De må pugge for å lære. De må lese det samme om igjen for at det skal sitte.

Lyst til å lære

Da glemmer vi helt en forutsetning som ligger bak all læring. Min bestemor sa det alltid slik: – Det er lysten som styrer verket. Min bestemor hadde helt rett. Man lærer best når man trives med å lære.

For er det ikke rart at det stort sett er de fagene man liker best, man klarer seg best i? At man kan bruke tre ganger så lang tid på en lekse som man syns er pyton som på en man syns er gøy? Vi som har skolebarn har sett forskjellen på et barn som gjør en lekse som er morsom og ett som piner seg igjennom den. Jeg tror dessverre ikke det er mye som sitter av leksen som har blitt motvillig pugget.

Ikke alt er gøy

Det er selvfølgelig ikke slik at man kan gå gjennom livet og kun lære det man syns er gøy. På tross av flinke lærere i grunnskolen og på videregående skole, så vil det alltid være emner som kjedelige og lite interessante.

Dessverre får det store konsekvenser for den enkelte eleven når for store deler av skolehverdagen er alt annet enn gøy. Når det ikke er noen lyst til å styre verket, så går verket fort i stå. Verket kan gå i stå for den som strever med å forstå, men det kan også gå langsommere og langsommere for elever som klarer seg bra, men rett og slett ikke syns det er så gøy å lære lengre.

På folkehøgskolene lærer man på en annen måte

Måten man lærer på er viktig!

Gøy er bra

Folkehøgskolene har, helt siden opprettelsen for 150 år siden, gått sine egne veier. Dette har vi gjort godt. Vi har under fem prosent frafall og ni ut av ti elever er svært fornøyde med undervisningen.

-Men det er jo bare fordi det er så gøy hos dere, sier våre kritikere. Og de har rett i at det kan være gøy å gå på folkehøgskole. Det er sosialt og annerledes, men det er også gøy fordi man lærer på en litt annen måte. Vi lar lysten styre verket og lysten styrer verket svært godt.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror at det er et motsetningsforhold mellom det å lære noe og det å ha det gøy. Man skulle tro at unge er tomme kar som bare venter på å fylles og det eneste som trengs er at de sitter stille og pugger leksene sine. Det er ikke slik man lærer.

Man lærer mer når man har det gøy

I stedet er det slik at jo morsommere man syns noe er, jo mer villig er man til å jobbe hardt for å mestre. Man oppsøker ekstra kunnskap og strekker seg litt lengre for å lære mer.

Læringslyst

Våre elever lærer mye i løpet av et år på folkehøgskole. De lærer naturligvis fagene de har valgt, men de lærer også å samarbeide, de lærer å bli tryggere på seg selv og de lærer at deres innsats i samfunnet nytter. Dette viser ulike undersøkelser.

Det artigste er dog at våre elever lærer å lære. De kommer ut av folkehøgskolene med økt læringsglede. ¾ av alle elevene våre har svart at de har fått mer lyst til å lære etter å ha gått på folkehøgskole. Dette nyter både våre elever og deres framtidige studiesteder godt av.

Jeg vil derfor omskrive W.C. Fields deprimerende utsagn: – Alt som er gøy her i livet kan være umoralsk, forbudt, fetende, men det kan også være lærerikt. Det er lysten som styrer verket.

Dorte Birch
Daglig leder