Folkehøgskolen er vekstfremmende!

Folkehøgskolerådet reagerer på Dagens Næringslivs fremstilling av folkehøgskole.

Er det å hindre frafall i det offentlige skolesystemet vekstfremmende?

Undersøkelser viser at en frafallselev i videregående skole kostet samfunnet kr. 900 000 hvis de ikke har fullført videregående skole før de har fylt 25 år. (Falch, Torberg, Anne Borge Johannesen og Bjarne Strøm (2009): Kostnader av frafall i  videregående opplæring. 08/09Senter for økonomisk forskning AS)

En tredjedel av de 7 000 folkehøgskoleelevene i 2010 hadde ikke fullført videregående skole.

Nei, alle disse er ikke frafallselever, men hvis vi bruker et forsiktig anslag og sier rundt 1 000 og at disse via folkehøgskolene blir sluset inn i systemet igjen og fullfører videregående skole, så har samfunnet spart rundt 1 milliard kroner – hvert år!

Unødvendig skifte av studieretning i høyere utdanning er også kostbart. Mange av folkehøgskoleelevene bruker året til å bestemme utdanningsretningen og bli trygge på valget.

Oppslaget i DN fredag 24.10. om vekstfremmende institusjoner bærer preg av en viss ironi. DN synes å ha problemer med å anerkjenne læringen som foregår i folkehøgskolen.

Folkehøgskolene legger vekt på elevens indre motivasjon for læring. Direktør i Lego, Jørgen Vig Knudstorp, peker på lekens rolle i læringsprosessen. I følge A-magasinet nr. 43 sier han: «Lek skaper kreativitet og kreativitet skaper innovasjon. Og det er de innovative selskapene som lykkes.»

Men, ikke minst, folkehøgskolene fokuserer på:

Alle disse punktene er hver for seg og i enda større grad i fellesskap vekstfremmende!

Odd Arild Netland

Daglig leder i Folkehøgskolerådet