Vår eksponentielle teknologiske utvikling driver konstant og omveltende forandringer på alle områder av livet, fortere enn noen gang tidligere i menneskets historie. Våre sannheter, standarder, vaner og normer, formet av tidligere generasjoner, er på kort tid i ferd med å bli radikalt omskrevet.
Hvordan vi lever, kommuniserer, samarbeider, møtes, reiser, jobber, leker og lærer påvirkes direkte, daglig, og fra mange kanter. Verden og hverdagen har aldri vært mer kompleks og krevd mer av oss mennesker enn den gjør i dag. Derfor er vår forandringsvilje og evne til å håndtere forandring avgjørende for overlevelse, mestring og suksess i tiden framover.
Tilgangen til informasjon, ressurser og teknologier har de siste årene blitt atskillig demokratisert, og det som tidligere var forbeholdt samfunnets autoriteter, bedrifter og “voksne” er nå tilgjengelig for alle – ikke minst for de unge. Rollene, makten, mulighetene og utfordringene i samfunnet er i bevegelse, og dagens ungdom vokser opp på et lyntog i maksfart – gjennom ulendt terreng – uten skinner til å vise vei fordi ingen ennå har gått opp denne løypa.
Unges hverdag er global med en ubegrenset strøm av inntrykk og stimuli 24 timer i døgnet. Deres oppvekstsopplevelse er ufiltrert, interaktiv og skjer «live». Den nye hverdagen stiller stadig høyere krav til deres evne til å ta inn, analysere og vurdere den konstante strøm av meninger, perspektiver og forventninger.
I dag kreves det mer av oss alle for å gjøre reflekterte og gjennomtenkte valg, ta ansvar for oss selv og hvordan våre handlinger påvirker verden rundt oss. Og dagens unge gjør det for første gang, nettopp i dag.
Aldri før har de unges kognitive muskler måtte løfte så tungt, så tidlig i livet.
Våre evner til å lære, avlære og omlære er nøkkelkompetanse i transformasjonenes og forandringenes tidsalder – og våre skoler, utdanninger og læreformer må utvikles for å skape bedre forutsetninger for livslang læring.
Evnen til å lære er blitt viktigere enn det å bare vite.
Grundtvigs visjon, verdier om “det hele menneske”, dannelse, utdannelse og selvutvikling, er både tidløst relevante, og i tiden, nå som vi skal bygge morgendagens og fremtidens skole. En skole som bygger på de universelle menneskelig og medmenneskelige verdiene, og tidens nye krav til mennesket. En skole som forbereder unge til å forstå en verden i forandring, og utvikler deres evne til å skape de nye løsningene. En skole som bidrar til at de unge kan fylle sine verktøyskrin med evne til kreativitet, refleksjon, kritisk tenkende, problemløsing, empati, selvinnsikt og forståelse for andre.
Aldri før har vi så sårt trengt “en skole for vår tid”…
På samme måte som dagens unge må være kreative problemløsere og håndtere forandring, må vi være kreative og modige når vi utvikler skolene, linjene, opplevelsene og fortellingene våre. Og vi har det vi trenger for å gjøre det; gode skoler, ledere og ansatte med pasjon og kompetanse, samt mot og tro på at fremtiden er noe vi skaper sammen.
Vi må utfordre og utvikle oss selv på alle områder av folkehøgskoleopplevelsen; hvordan vi skaper og jobber med innsikter om hva elever og unge vil ha, hvordan vi prototyper og tester nye linjer og kurser, hvordan vi kommuniserer og driver dialog med fremtidige elever, hvordan vi øker kvaliteten og relevansen på vår kompetanse og metoder.
Sveinung Skaalnes er medgrunnlegger av SKAP Kreativ Folkehøyskole i Mandal.
Hvis du vil vite mer om Sveinung? Klikk på lenken.
Folkehøgskoleelevene troner for tolvte gang øverst som landets aller mest fornøyde blant…
– Jeg har alltid vært interessert i film og foto, men det…
Filmen er kalt «Folktales» og følger tre elever gjennom et år på…
– Årene på folkehøgskole har vist meg at fotball ikke er det…
– På videregående handler det mye om hvor flink du er, mens…
Folkehøgskolene har nå åpnet for søknader for skoleåret 2025/2026. Etter 15. november…
Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vurderer å søke seg på…
Flere tusen søkere gjør denne tabben når de søker folkehøgskole. Det går…
Flere og flere folkehøgskoler tilbyr nå halvtårskurs. Sjekk oversikten over linjene med…
Les hvilke helt nye linjer du kan søke på skoleåret 2025/2026.