Elever i røyk og hjelpsomhet

Røykdykking er bare en av tingene man kan lære på en av folkehøgskolenes linjer innen beredskap, sikkerhet og redning. Ras- og skredarbeid, åstedssikring, vern mot spionasje og etterforskning til sjøs er andre stikkord når man ser nærmere på de tre linjene innen redning og beredskap.

Brannslukking som folkehøgskolefag

Linjene har litt ulikt fokus, men felles for dem er det å lære å hjelpe andre. Mange av elevene ønsker seg videre til brannvesen, politiutdanning eller som frivillige i hjelpekorps når de er ferdige på folkehøgskolen. Det er dog viktig å være klar over at folkehøgskolene ikke er en yrkesutdanning, men en måte å prøve ut noe man brenner for.

Felles for alle folkehøgskoler

Uansett om man velger en av linjene innen redning og beredskap eller en helt annen linje, så er det noe alle elever får med seg ved å velge et år på folkehøgskole.

Utover faglig kunnskap innen linjen man velger, så viser forskning at man får:

Og så får man et år som er både lærerikt og morsomt.

Les mer om folkehøgskolenes linjer innen redning og beredskap