Elevenes tips til første skoledag

Hvordan bør du oppføre deg, og er det mulig å lære seg navnet på de andre elevene?

Hvordan er det å flytte inn på et nytt sted, sammen med over 150 andre ungdommer?

Det vet elevene ved Nordhordland Folkehøgskole, en av folkehøgskolene i Norge med flest elever.

Vi har spurt elevene om deres beste tips til å bli kjent med andre, og ikke minst huske navnet deres (!).

Husk at alle er i samme situasjon

– Mitt beste tips for første skoledag er å roe deg selv ned med å tenke på at alle er i samme båt, sier Jenny Emilie Kornberg.

Oskar Asbjørnsen er enig.

– Alle er i samme situasjon og kjenner svært få folk.

Bli med på mest mulig

– Første skoledag så burde man være åpen til å være med på så mye som mulig, sier Jesper Herzig.

– Ikke vær redd for å sette deg med nye folk i kantina, sier Jenny Emilie Kornberg.

– Gå rundt, snakk med så mange som mulig, fortsetter Josefin Eylertsen.

–  Simon Toft anbefaler også å variere hvem du er sammen med de første dagene.

– Prøv å gå litt rundt fra gjeng til gjeng.

Les også:

Elevenes pakketips til folkehøgskolen

Finn en alliert

– Hvis du først finner deg en å bli godt kjent med, så kan dere sammen bli kjent med folk. Det kan være litt lettere for noen, sier Kaja Klungreset Endresen.

– Alle vil bli kjent med alle. Det er det jeg synes er fint med folkehøgskole, sier Oskar Asbjørnsen.

@folkehogskolene

Elever ved @nordhordlandfhs gir sine beste tips til første skoledag. #folkehøyskole#folkehøgskole#skolestart

♬ Lofi Vibes – Gentle State

Tips for å huske navn

Med over 150 medelever har elevene ved Nordhordland folkehøgskule lært seg noen triks for å huske navnene til de andre på skolen.

– Jeg har sagt feil navn til en person med vilje, og så må de rette det opp for meg, og da husker jeg det bedre, sier Håvard Trædal med et smil.

Jenny Emilie Kornberg og Sanija Daine anbefaler begge å bruke navnet mye, for å repetere det.

Les også:

Hvordan er det å dele rom på folkehøgskole?

Bruk sosiale medier

Jesper Herzig synes selv det var vanskelig å huske navnet på medelevene, men synes det hjalp å kunne knytte navn og ansikt sammen.

– Legg til så mange som mulig på sosiale medier. I starten så følte jeg at jeg da fikk et litt bilde på folk også.

Jenny Emilie Kornberg anbefaler også å ikke vente, om du er usikker på om du husker navnet rett.

– Ikke vær redd for å spørre. Det er mye bedre å spørre om navnet igjen uke to, enn etter fire måneder!

Fortsatt ikke søkt?

Det er ledige plasser på flere skoler.

Trykk her