Fagområde

Reise, språk og kultur

Har du lyst til å reise etter videregående? Da kan et år med reiseliv på folkehøgskole være det perfekte året for deg!

Du får mange fantastiske reiseopplevelser sammen med klassen din når du går på reiseliv. Samtidig lærer du mer om andre språk og kulturer.

Oppdag verden mens du går på folkehøgskole

På en reiselivslinje på folkehøgskole kan du få muligheten til å fordype deg i deler av reiselivsfaget som kulturkunnskap, aktivitetsledelse, guiding og markedsføring.

Eller hva med å reise som backpacker med klassen din? Mulighetene og reisemålene er nesten uendelige. På en reiselivslinje lærer du å planlegge ruta og legge opp turen på best mulig måte. Enten du vil lukte på en karriere innen reiseliv, eller bare vil dra på ditt livs reise, så finner du en mulighet her.

Reising som en del av undervisningen

Studieturene kan vare fra noen dager til flere uker. Felles for alle turene er likevel at de har et faglig innhold knyttet til noe du skal lære på linjen din.

Reisene styrker samholdet, og gjør at man blir enda bedre kjent. Felles turopplevelser er også noe man har med seg lenge. Studieturene åpner for nye kulturmøter. Du får også innsikt i problemstillinger du ikke kjente til fra før.

Lær språk gjennom praksis

På linjene innen reise, språk og kultur lærer du språk på en praktisk og engasjerende måte. Du vil også få mer innblikk i kulturen i de ulike landene. Dette kan for eksempel være samfunnsforhold, matlaging, musikk og kunst. Du får både teoretisk kunnskap og praktisk øvelse. Dette gjør at du for eksempel kan snakke med lokalbefolkningen på studieturene. Språkkunnskapen vil du ha nytte av resten av livet, enten du planlegger å reise mer, studere eller jobbe internasjonalt.

Dypdykk i kultur og samfunn

Studieturene handler ikke bare om å se på vanlige severdigheter. De gir deg en unik mulighet til å oppleve kulturer fra innsiden. Du vil få besøke små landsbyer og storbyer, møte lokalbefolkningen og lære om deres levemåter, skikker og tradisjoner. Skolene har gode opplegg utprøvd gjennom mange år, og kjenner godt til reisemålene.

Er du nysgjerrig på verden og ønsker å oppleve nye kulturer på nært hold? Da er reiselivslinje på folkehøgskole perfekt for deg!

Tonje (19) valgte reiselivslinje på folkehøgskole over backpacking

Tonje synes studietur med skolen var et tryggere, billigere og mer sosialt alternativ.

Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole

Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har fått flest søknader nå.

Tidligere elever

Øystein Sand

Et år fylt av så mye gøy, fint og spennende. Vi fikk oppleve en vestlandsperle, det virkelige Afrika og mye mer. Resultatet ble vennskap og uforglemmelige minner.

Øystein Sand
Bømlo folkehøgskule
Elias Mæhlum

De ansatte var veldig flinke i jobben sin, på alle de forskjellige linjene. De var snille, kreative og gjorde at folk fra andre linjer ble interessert i deres linje. Det er et drømme stedet for de som liker idrett og de som liker å utfordre seg selv!

Elias Mæhlum
Idrettsskolen Numedal folkehøgskole
Emilie Løland

Året på Bømlo FHS lærte meg utrolig mye om meg selv og andre. Gode samtaler i fellesstua, kanoturer til butikken i idyllisk natur, engasjement i klasserommet, god mat, fantastiske ansatte, turen til Øst-Afrika og mye mer har fått fram det beste i meg

Emilie Løland
Bømlo folkehøgskule
Julie Kveseth Rud

I løpet av ett år på Møre Fhs fikk jeg muligheten til å utvikle meg som person, bli kjent med nye mennesker og stifte vennskap som vil følge meg resten av livet.

Julie Kveseth Rud
Møre Folkehøgskule
Brenley Gillis, Canada

I traveled from a small island in Canada to Agder Folkehøgskole. It was unknown at first, but it became a journey of connections and change. It is a place where adventure and self-discovery happen amidst Norway`s nature

Brenley Gillis, Canada
Agder Folkehøgskole
Kristin Mundal

Jeg hadde et helt uforglemmelig år på Action/Bistand. Linja tilbyr en unik kombinasjon av utfordrende og spennende aktiviteter, og lærerike møter med bistandsarbeid i Afrika og Moldova. Den ga meg opplevelser jeg aldri ville fått noe annet sted!

Kristin Mundal
Grenland Folkehøgskole
Ingrid Flaten

Året jeg hadde på globallinjen på Lundheim ga meg mange fine og lærerike minner fra både Øst-Afrika, Sri Lanka og Moi. Konfliktløsning, historie, menneskebehandling, kulturkrasj og selvforståelse. Et år jeg aldri ville vært foruten!

Ingrid Flaten
Lundheim folkehøgskole
Iven Kristina Mikkelsen

Ålesund Folkehøgskole har gitt meg muligheten til å skreddersy hverdagen min helt selv. Det beste med ÅFHS er alle de ulike valgfagene vi har.

Iven Kristina Mikkelsen
Ålesund Folkehøgskole

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Aktuelle linjer