Fagområde

Media og kommunikasjon

Er du interessert i hvordan ulike medier fungerer? Drømmer du om å jobbe innen foto, film, journalistikk eller sosiale medier?

På våre linjer innen media og kommunikasjon lærer du å formidle budskap som engasjerer. Gjennom praktiske oppgaver får du erfaring som kan være nyttig for videre studier og jobb.

På medielinje på folkehøgskole får du tilgang til utstyr og programvare som lar deg utforske ulike kanaler. Dette kan være filmproduksjon, podcaster, fotografering, og grafisk design.

Lær om media på folkehøgskole:

• hvordan ulike medieplattformer fungerer
  • historiefortelling og redigeringsteknikker
  • hvordan man bygger en merkevare i sosiale medier
  • hvordan det daglige arbeidet i en redaksjon foregår

Dette er linjene for deg som ønsker en praktisk opplæring og trening i medieproduksjon. Du er også glad i å utrykke deg kreativt. Det er ikke nødvendig med noen spesielle forkunnskaper. Medielinjene passer like godt for nybegynner som de mer erfarne.

En kreativ og spennende skolehverdag

Media og kommunikasjon gir deg et år fylt med kreativitet, læring og samarbeid. Du vil jobbe i team med andre som deler din interesse for formidling. Du får også testet ideene dine i virkelige prosjekter.

Skolene med medielinjer har utstyr slik at du får prøvd medieproduksjon i praksis. Studio og verksteder er tilgjengelige langt utover skoledagens slutt.

Hvis du drømmer om en karriere innen media, eller bare ønsker å utforske din kreative side, er dette linjene for deg.

Startet bedrift med kompiser fra folkehøgskolen: – Nettverket var avgjørende

Abdi Ibrahim kunne lite om film før han startet på folkehøgskole. Nå driver han produksjonsselskap med to kompiser fra skolen.

Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole

Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har fått flest søknader nå.

Tidligere elever

Tuva Kristine Angelshaug

Innanfor gode rammer har eg lært særs mykje om foto, meg sjølv og om verda rundt meg.

Tuva Kristine Angelshaug
Elverum folkehøgskule
Aslak Hollund, NTNU student, fra Oslo

Voss og datalinjen var den største oppturen i mitt liv! Jeg kom meg på beina igjen etter et dårlig år og fikk samtidig uforglemmelige opplevelser på tur og venner for livet.

Aslak Hollund, NTNU student, fra Oslo
Voss folkehøgskule
Tommy Holtan

Året på filmproduksjon ga meg mer respekt for det harde arbeidet bak kameraet. Jeg møtte en skole som tilrettela for at jeg kunne dyrke min interesse innen film. Skolen gav meg også mange gode minner og venner som jeg kommer til å ta med meg videre.

Tommy Holtan
Nordmøre Folkehøgskule
Therése Gunnarson

På et år har jeg lært meg alting fra grunnen. Da jeg kom hit kunne jeg ingenting, det var rent gresk. Men det har vært helt fantastisk. Jeg har lært meg så mye og nå skal jeg begynne å jobbe som fotograf.

Therése Gunnarson
Nordiska folkhögskolan
Allan Sæther Thommessen, utdannet filmfotograf ved Westerdals

Det fineste med filmproduksjonslinja var mengden frihet i oppgavene. Gjennom repetisjon av filmskapingsprosessen opplevde jeg store forbedringer i faget på veldig kort tid.

Allan Sæther Thommessen, utdannet filmfotograf ved Westerdals
Sandefjord folkehøyskole
Niclas Baarli

Danvik var det perfekte springbrett inn til min drømmekarriere. Gjennom Danviks fantastiske 2. år fikk jeg jobben som videre førte meg inn i NRK. Nå sender jeg daglig på P3 i beste sendetid.

Niclas Baarli
Danvik Folkehøgskole
Jakob Brandal Østringen, Foto

Vi hadde ein flott klasse og ein utrolig dyktig og varm lærer i Janne. Vi fikk dele så mange fantastiske augeblikk med kvarandre som eg er så lykkelig for eg har no. Det å få dele Japan med ein så flott gjeng er eg så glad for at eg fikk gjere!

Jakob Brandal Østringen, Foto
Sund folkehøgskole
Alexander Svela

Fantastiske lærere, herlig klasse- og skolemiljø og mye å finne på hele døgnet, fra linjeaktiviteter, valgfag, fritid og alt annet!

Alexander Svela
Stord Folkehøgskule

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Aktuelle linjer