Fagområde

Håndverk og kunst

På linjene innenfor håndverk og kunst kan du jobbe med tradisjonelle og moderne materialer og teknikker.

Uansett om du liker å male, sy eller jobbe med hendene, vil du få tilgang til profesjonelt utstyr og veiledning fra erfarne lærere. Dette gir deg sjansen til å utvikle deg som kunstner og håndverker. Du vil oppdage hvordan kunst og håndverk kan være en måte å uttrykke deg på. Samtidig som du utvikler praktiske evner.

Utforsk ulike kunstformer

Gjennom skoleåret kan du fordype deg i ulike kunstformer. Dette kan være alt fra klassisk tegning og maleri til moderne skulptur og design. Undervisningen gir en innføring i både tradisjonelle og moderne teknikker. Det legges stor vekt på å hjelpe deg med å finne din egen stil. Du vil få muligheten til å eksperimentere med ulike uttrykksformer og ulike materialer. Linjene er tilpasset både nybegynnere og viderekomne. Alle kan utvikle seg på sitt eget nivå. Opplev gleden ved å se dine egne ideer ta form.

Skap noe med hendene

Trives du med å jobbe med hendene? På håndverkslinje kan du fordype deg i prosessen med å designe og lage egne produkter. Hele veien fra idé til ferdig resultat. Her kan du bruke kreativiteten din. Du vil få oppleve gleden ved å se det ferdige resultatet.

Kreativitet i fokus

Enten du ønsker å skape for din egen del eller ser for deg en fremtid innen kunst- eller håndverksfeltet, vil dette året gi deg verdifull erfaring og inspirasjon. Du kan også få muligheten til å arrangere utstillinger og vise frem arbeidet ditt for andre.

Ett år på en håndverks- og kunstlinje på folkehøgskole kan forme fremtiden din som kunstner, designer eller håndverker. Du er også velkommen om du bare vil teste om dette er noe for deg.

Flere tusen har takket ja til plass: – Gleder meg

Felix Aaltvedt-Ulstrup og Aslak Helleve er to av mange tusen elever som har takket ja til plass på folkehøgskole.

Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole

Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har fått flest søknader nå.

Tidligere elever

Live Tone

Året med kunst på Jæren har latt meg få utfolde meg fritt kunstnerisk. Her blir alle idèer godt tatt i mot, og ingen setter stopper for kreativiteten. Et år som har lært meg mye og som jeg sent kommer til å glemme.

Live Tone
Jæren Folkehøgskule
Emma Friberg Gangstad

På Fana får man muligheten til å utforske seg selv og sine ferdigheter, dette innebærer å gå ut av sin komfortsone noen ganger som er mye enklere i et godt miljø slik som på Fana.

Emma Friberg Gangstad
Fana folkehøgskule - Bergen
Linn Thoresen

Kunstlinja er så hyggelig og ingen dag er lik. Man har masse tid og utstyr til å fordype seg i kunsten sin, og man utforsker masse nytt.

Linn Thoresen
Elverum folkehøgskule
Ole Martin Engelsen

Det beste med og gå bil og motor er at vi kan jobbe med egne biler. Eg har lært og pusse sparkle og lakkere egen bil. Hadde aldri gjort det før og syns det var veldig gøy og lære det. Kver deg e ein fest og stor trives kver dag eg går her!

Ole Martin Engelsen
Folkehøgskolen Sørlandet
Colin Espinoza Valenzuela

Jeg valgte realfag på videregående og var alltid misunnelig på vennene mine på kunstfag. Da jeg fant kunstlinja på Agder ble jeg veldig fristet. Spesielt fordi det var åpent for all type kunst, og foto. Det beste var at man ikke trengte forkunnskaper

Colin Espinoza Valenzuela
Agder Folkehøgskole
Victoria Lian

Min beste opplevelse på Lundheim: Når vi var i Kina og hvor flinke folk er til å hjelpe andre opp på muren. Hva jeg lært på Lundheim dette år: Det er å stole mer på meg og sjefe mer over mitt eget liv, ikke spør alle om det er rett eller feil

Victoria Lian
Lundheim folkehøgskole
Mina Sandvik

Jeg kan virkelig si at denne perioden har vært den beste i mitt liv hittil.

Mina Sandvik
Nordiska folkhögskolan
Neil Zhao, studerer klesdesign ved KHIO

Året på fashion, design og redesign ga meg en sjanse til å finne ut hva jeg vil videre. Det var bra å være omringet av medelever fra andre kreative linjer, og få et innblikk i deres fag. Jeg lærte veldig mye sømteknisk av Gunn, som er veldig dyktig.

Neil Zhao, studerer klesdesign ved KHIO
Sandefjord folkehøyskole

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Aktuelle linjer